اطلاعات عمومیسرگرمی

خواص و فواید و منابع کلسیم برای سلامتی

کلسیم ماده مغذی است که تمام موجودات زنده از جمله انسان به آن نیاز دارند. این ویتامین فراوان ترین ماده معدنی بدن است و برای سلامتی استخوان بسیار حیاتی است. در اینجا اطلاعات کافی از فواید و خواص کلسیم برای سلامتی بدن با شما هستیم.

انسان ها برای ساختن و نگه داشتن استخوان های قوی به کلسیم احتیاج دارند و ۹۹٪ کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها قرار دارد. همچنین برای حفظ ارتباط سالم بین مغز و سایر قسمتهای بدن نیز ضروری است. در حرکت عضلات و عملکرد قلبی عروقی نقش دارد.

کلسیم به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد ، و تولید کنندگان مواد غذایی آن را به برخی از محصولات اضافه می کنند. مکمل ها نیز موجود هستند.

در کنار کلسیم ، افراد به ویتامین D نیز احتیاج دارند ، زیرا این ویتامین به بدن کمک می کند کلسیم را جذب کند.

ویتامین D از روغن ماهی ، محصولات لبنی غنی شده و در نور خورشید یافت می شود.

چرا ما به کلسیم احتیاج داریم

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا بدن به کلسیم نیاز دارد ، کدام مواد غذایی سرشار از کلسیم هستند ، در صورت نداشتن کلسیم بدن به اندازه کافی و در مورد جوانب مثبت و منفی مصرف مکمل ها چه اتفاقی می افتد.

کلسیم نقشهای مختلفی در بدن دارد. این موارد شامل موارد زیر است:

سلامت استخوان

حدود ۹۹٪ کلسیم موجود در بدن انسان در استخوان ها و دندان ها است. کلسیم برای رشد و نگهداری استخوانها ضروری است.

با رشد کودکان ، کلسیم در رشد استخوانهای آنها نقش دارد. بعد از اینکه فرد رشد خود را متوقف کرد ، کلسیم همچنان به حفظ استخوانها و کند شدن تراکم استخوان ، که بخشی طبیعی از روند پیری است ، کمک می کند.

زنانی که قبلاً یائسگی را تجربه کرده اند می توانند تراکم استخوان را با سرعت بالاتری نسبت به مردان یا افراد جوانتر از دست بدهند. آنها خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان دارند و پزشک ممکن است مکمل های کلسیم را توصیه کند.

خواص و فواید کلسیم

در اینجا در مورد پوکی استخوان بیشتر بدانید .

انقباض عضلات

کلسیم به تنظیم انقباض عضلات کمک می کند. هنگامی که یک عصب باعث تحریک عضله می شود ، بدن کلسیم را آزاد می کند. کلسیم به پروتئین های عضله کمک می کند تا کار انقباض را انجام دهد.

هنگامی که بدن کلسیم را از عضله پمپاژ می کند ، عضله شل می شود.

سیستم قلبی عروقی

کلسیم در لخته شدن خون نقش اساسی دارد. روند لخته شدن پیچیده است و مراحل مختلفی دارد. اینها شامل طیف وسیعی از مواد شیمیایی از جمله کلسیم است.

نقش کلسیم در عملکرد عضلات شامل حفظ عملکرد عضله قلب است. کلسیم عضله صاف موجود در عروق خونی را شل می کند. مطالعات مختلف حاکی از ارتباط احتمالی بین مصرف زیاد کلسیم و فشار خون است .

ویتامین D برای سلامتی استخوان نیز ضروری است و به بدن کمک می کند کلسیم را جذب کند. درباره ویتامین D و چرا ما به آن نیاز داریم اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خواص نقشهای دیگر کلسیم

کلسیم برای بسیاری از آنزیم ها عامل مشترک است. بدون کلسیم ، برخی از آنزیم های کلیدی نمی توانند کارآمد باشند.

همچنین مطالعات نشان داده اند که مصرف کلسیم کافی می تواند منجر به:
• خطر پایین تر از بروز شرایط شامل فشار خون بالا در دوران بارداری
• فشار خون را در جوانان کاهش می دهد
• فشار خون را در کسانی که مادرانشان در دوران بارداری به اندازه کافی کلسیم مصرف می کنند ، فشار خون پایین بیاورید
• مقادیر کلسترول را بهبود بخشید
• خطر کمتری از آدنوم کولورکتال ، نوعی تومور غیر سرطانی

مواد غذایی کلسیم دار
مواد غذایی کلسیم دار

غذاهای سرشار از کلسیم

افراد می توانند کلسیم را از طیف وسیعی از غذاها و نوشیدنی ها به دست آورند.

منابع زیر منابع خوبی هستند :
ماست
شیر
• جایگزین های غنی شده لبنیات ، مانند شیر سویا
• ساردین و ماهی قزل آلا
• پنیر
• توفو
• سبزیجات دارای برگ سبز مانند کلم بروکلی ، برگ شلغم
• بسیاری از غلات غنی شده صبحانه
آب میوه های غنی شده
• آجیل و دانه بویژه بادام ، کنجد و چیا
• حبوبات و غلات
• آرد ذرت و مضراب ذرت

برخی از سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج حاوی کلسیم هستند. با این حال ، آنها همچنین حاوی مقادیر زیادی اسید اگزالیک هستند. طبق مطالعات انجام شده ، اسید اگزالیک توانایی بدن در جذب کلسیم را کاهش می دهد .

خواص و فواید کلسیم برای بدن و چقدر نیاز دارم

به گفته دفتر مکمل های غذایی (ODS) ، مردم به مقدار زیر کلسیم نیاز دارند:
• ۰-۶ ماه: ۲۰۰ میلی گرم (میلی گرم)
• ۷-۱۲ ماه: ۲۶۰ میلی گرم
• ۱-۳ سال: ۷۰۰ میلی گرم
• ۴-۸ سال: ۱۰۰۰ میلی گرم
• ۹-۱۸ سال: ۱۳۰۰ میلی گرم
• ۱۹-۵۰ سال: ۱۰۰۰ میلی گرم
• ۵۱-۷۰ سال: ۱۰۰۰ میلی گرم برای مردان و ۱۲۰۰ میلی گرم برای زنان
• ۷۱ سال و بالاتر: ۱۲۰۰ میلی گرم

زنان باردار و شیر مادر بسته به سن به ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ میلی گرم نیاز دارند.

پزشک ممکن است برای افرادی که:
• یائسگی را شروع کرده اند
• قاعدگی را به دلیل بی اشتهایی عصبی یا ورزش بیش از حد متوقف کنید
• دارند عدم تحمل لاکتوز و یا آلرژی شیر گاو
• رژیم وگان را دنبال کنید

کمبود کلسیم

شرایط زیر یا عادات سبک زندگی ممکن است منجر به سطح کلسیم پایین ، همچنین به نام هیپوکالمی شود:
• بولیمیا ، بی اشتهایی و برخی از اختلالات خوردن دیگر.
• قرار گرفتن در معرض جیوه
• مصرف بیش از حد منیزیم
• استفاده طولانی مدت از ملین ها
• استفاده طولانی مدت از برخی داروها ، مانند شیمی درمانی یا کورتیکواستروئیدها
• شلات درمانی برای قرار گرفتن در معرض فلز استفاده می شود
• کمبود هورمون پاراتیروئید
• افرادی که پروتئین یا سدیم زیادی می خورند ممکن است کلسیم را دفع کنند.
• برخی از سرطانها
• مصرف زیاد کافئین ، سودا یا الکل
• برخی از بیماری ها مانند بیماری سلیاک ، بیماری التهابی روده ، بیماری کرون و برخی دیگر از بیماری های گوارشی
• برخی از روشهای جراحی از جمله از بین بردن معده
• نارسایی کلیه
• پانکراس
• کمبود ویتامین D
• کمبود فسفات

بدن مقداری کلسیم موجود در عرق ، ادرار و مدفوع را از بین می برد. غذاها و فعالیتهایی که این کارکردها را تشویق می کنند ممکن است سطح کلسیم بدن را کاهش دهند.

خواص مکمل های کلسیم
خواص مکمل های کلسیم

خواص مکمل های کلسیم

پزشک ممکن است مکمل های کلسیم را برای افرادی که کمبود کلسیم دارند توصیه کند.

افرادی که از مکمل های کلسیم استفاده می کنند باید:
• ابتدا به پزشک خود مراجعه کنید که آیا به مکمل ها احتیاج دارند یا نه
• دوز مصرفی را که پزشک توصیه می کند ، دنبال کنید
• مکمل را با مواد غذایی برای بهترین جذب و به حداقل رساندن عوارض جانبی احتمالی مصرف کنید
• مکمل ها را در فواصل زمانی معمولاً دو یا سه بار در روز مصرف کنید

طبق ODS ، حدود ۴۳٪ از کل بزرگسالان در ایالات متحده مکمل های کلسیم مصرف می کنند ، از جمله ۷۰٪ از زنان مسن. مصرف مکمل ها به طور متوسط روزانه حدود ۳۰۰ میلی گرم کلسیم را افزایش می دهد.

بسیاری از مکمل های کلسیم همچنین حاوی ویتامین D. ویتامین D سنتز پروتئین ها در بدن را تشویق کرده و به بدن در جذب کلسیم کمک می کند. منیزیم همچنین در تقویت استخوان ها نقش دارد و مکمل های کلسیم نیز ممکن است حاوی منیزیم باشند.

انواع مکمل

انواع مختلفی از مکمل ها وجود دارد. پزشک می تواند بهترین گزینه را توصیه کند. این امر به نیازها و ترجیحات فرد ، هر شرایط پزشکی که داشته باشد و اینکه آیا داروهای خاصی مصرف می کنند بستگی دارد.

کلسیم عنصر ماده معدنی خالص است ، اما کلسیم به شکل طبیعی آن با ترکیبات دیگر وجود دارد.

مکمل ها ممکن است حاوی نسبت های مختلفی از ترکیبات کلسیم و کلسیم عنصری باشند. مثلا:
کربنات کلسیم : این حاوی ۴۰٪ کلسیم عنصر است. این نوع معمولاً در دسترس است و نسبتاً ارزان و راحت است.

فرد باید آن را با غذا مصرف کند ، زیرا اسید معده به بدن کمک می کند تا آن را جذب کند.

لاکتات کلسیم : این حاوی ۱۳٪ کلسیم عنصر است.
گلوکونات کلسیم : این حاوی ۹٪ کلسیم عنصر است.
سیترات کلسیم : این حاوی ۲۱٪ کلسیم عنصر است. فرد می تواند آن را با یا بدون غذا میل کند. برای مبتلایان به التهاب روده ، آکلرو هیدریا و برخی از اختلالات جذب مفید است.

خطرات مکمل ها

تحقیقات شواهد متناقضی در مورد مزایا و اشکالات استفاده از مکمل پیدا کرده اند.

اکثر کارشناسان قبول دارند که بهتر است مواد مغذی را از منابع غذایی طبیعی بدست آورید ، اگرچه بعضی اوقات به دست آوردن به اندازه کافی در این روش امکان پذیر نیست.

با این حال برخی مطالعات نشان داده اند هر چقدر خواص و فواید خوبی داشته باشد مکمل کلسیم نیز می تواند خطرناک باشد.

اثرات جانبی

برخی افراد علائم گوارشی مانند نفخ ، یبوست ، گاز یا ترکیبی از هر سه را هنگام استفاده از مکمل های کلسیم گزارش می کنند.

سیترات کلسیم معمولاً عوارض جانبی کمتری و کمتری نسبت به کربنات کلسیم دارد. مصرف مکمل های غذایی با غذا یا گسترش مصرف آنها در طول روز ممکن است به کاهش بروز یا شدت عوارض جانبی کمک کند.

عوارض

مقادیر بسیار زیاد کلسیم می تواند به موارد زیر منجر شود:
• مشکلات کلیوی
• کلسیفیکاسیون بافت های نرم و رگ های خونی
سنگ کلیه
یبوست

اگرچه مقادیر زیاد کلسیم به دلیل مصرف زیاد مکمل ها ممکن است باعث بروز این عوارض جانبی شدید شود ، اما طبق گفته ODS ، احتمالاً نتیجه سرطان و مشکلات تیروئید است.

عوارض احتمالی

مطالعات گذشته نگرانی هایی را مبنی بر اینکه مصرف مکمل های کلسیم ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را ایجاد کند ، ایجاد کرده است.

• سنگ کلیه
• کاهش جذب آهن
• خطر بالاتر از حمله قلبی

با این حال ، مطالعات اخیر نشان داده اند که این نگرانی ها ممکن است بی اساس باشد.

کلسیم ممکن است با برخی داروها در تعامل باشد. کارشناسان توصیه های زیر را ارائه می دهند:

• اگر میخواهید از خواص کلسیم بهتر استفاده کنید مکمل های کلسیم را به طور جداگانه از برخی از آنتی بیوتیک ها مصرف کنید .
• از مصرف مکمل در هنگام مصرف مسدود کننده های کانال کلسیم ، که نوعی دارو برای کاهش فشار خون است ، خودداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *