اختصاصیسرگرمیمطالب جالب

حقایق جالب در مورد طالبی + خواص طالبی

حالت شب

طالبی یا خربزه کنتالو در تابستان یک میان وعده با طراوت است و حاوی مواد مغذی است که می تواند برای سلامتی فرد مفید باشد. طالبی که در بین کودکان و بزرگسالان محبوب است ، می تواند یک دسر تابستانی با طراوت ، سالم و آسان از آن تهیه کند ، و خواص طالبی در حالی که مقدار زیاد آب آنها به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند .

این نوع میوه همچنین حاوی انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است .

نامهای دیگر طالبی عبارتند از: مشمون ، خربزه ماش ، خربزه سنگ ، و خربزه فارسی. آنها به همراه خربزه های عسل و از خانواده های هندوانه هستند.

درباره طالبی

آب ، آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در طالبی می تواند انواع مزایای سلامتی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال آنتی اکسیدان ها می توانند در جلوگیری از آسیب سلولی که منجر به سرطان و سایر شرایط سلامتی می شود ، پیشگیری کنند.

در طی متابولیسم بدن مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد تولید می کند که می توانند در بدن جمع شده و سلول ها را آسیب ببینند. این آسیب به عنوان استرس اکسیداتیو شناخته می شود . آنتی اکسیدان ها به از بین بردن رادیکال های آزاد از بدن و جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک می کنند. خواص طالبی را جدی بگیرید.

کانتلوپ حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها ، از جمله :

  • سلنیوم
  • بتاکاروتن
  • ویتامین سی C
  • لوتئین
  • زاکزانتین
  • کولین

شایان ذکر است ، در حالی که مواد مغذی موجود در مواد غذایی برای حفظ یک بدن سالم ضروری است ، تحقیقات علمی در مورد تأثیر این مواد مغذی اغلب با مکمل ها مقابله می کند تا منابع غذایی ، و نتایج ممکن است تا حدودی متفاوت باشد.

دریابید که کدام غذاهای دیگر منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند.

خواص میوه طالبی

دژنراسیون ماکولا مربوط به سن

لوتئین و زاکزانتین دو آنتی اکسیدان مشابه و رنگدانه های گیاهی هستند که به میوه ها و سبزیجات رنگ زرد به قرمز می بخشد.

این ترکیب می تواند به فیلتر کردن اشعه های مضر نور آبی کمک کند. پزشکان معتقدند که این نقش محافظتی در سلامت چشم دارد و ممکن است به جلوگیری از آسیب ناشی از تخریب ماکولا وابسته به سن (AMD) کمک کند.

همچنین ، نویسندگان یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۹ نشان می دهند که ترکیب لوتئین و زاکزانتین ، که در طالبی وجود دارد ، ممکن است به محافظت از چشم در برابر صدماتی که منجر به AMD می شود ، کمک کند.

آسم

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات حاکی از آن است که مصرف مقدار زیادی آنتی اکسیدان بتا کاروتن ، نوعی ویتامین A ، ممکن است به جلوگیری از ابتلا به آسم در زندگی فرد کمک کند.

بتا کاروتن در میوه های زرد و نارنجی مانند طالبی وجود دارد. یک فنجان – یا ۱۷۷ گرم (گرم) – توپهای طالبی حاوی 3580 میکروگرم ( میلی گرم) بتا کاروتن است.

متخصصان ، مصرف روزانه 1800 میلی گرم در روز بتا کاروتن را برای مردان در سن ۱۴ سال و بالاتر و ۱۴۰۰۰ برای زنان در همان گروه سنی توصیه می کنند.

ویتامین C یک ویتامین مهم و آنتی اکسیدان است که ممکن است در برابر آسم محافظت کند. برخی از متخصصان استفاده از مکمل های ویتامین C را برای درمان آسم پیشنهاد کرده اند.

یک فنجان طالبی ۶۵ میلی گرم ویتامین C را فراهم می کند و خواص جادویی خود را به نمایش می گذارد . دستورالعمل های فعلی توصیه می کند که زنان بالغ ۶۵ تا ۷۵ میلی گرم ویتامین C در روز مصرف کنند و مردان بالغ ۷۵ تا ۹۰ میلی گرم مصرف کنند.

همچنین، افراد مبتلا به آسم که کولین دریافت – آنتی اکسیدان دیگری در طالبی – به عنوان یک درمان با کاهش در سطح التهاب با توجه به سال ۲۰۱۰، مطالعه .

با این حال ، اکثر مطالعات روی مکمل های آنتی اکسیدانی متمرکز شده اند ، اما دوزهای بسیار قوی تری نسبت به منابع غذایی مواد مغذی ارائه می دهند.

فواید بی شمار طالبی

فشار خون

فیبر ، پتاسیم ، ویتامین C و کولین موجود در طالبی از سلامت قلب حمایت می کنند.

مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند . انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کنند که یک فرد بزرگسال به طور متوسط مصرف ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز برای حفظ سیستم قلبی عروقی سالم است.

یک فنجان طالبی حدود ۴۷۳ میلی گرم پتاسیم یا ۱۰٪ از میزان توصیه شده روزانه فرد را تأمین می کند .

درباره سایر غذاهایی که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند ، اطلاعات کسب کنید.

سرطان

بتا کاروتن ، توکوفرول و سایر آنتی اکسیدان ها در طالبی ممکن است به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو کمک کند.

شواهدی وجود دارد که مصرف مکمل های حاوی این و آنتی اکسیدان های دیگر ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه ، سرطان پروستات و سایر انواع سرطان را کاهش دهد.

همچنین به نظر می رسد که فیبر غذایی از سرطان روده بزرگ محافظت می کند . خواص یک فنجان طالبی حاوی ۱٫۶ گرم فیبر است.

هضم

کانتالوپ از آب بالایی برخوردار است و فیبر آن را تأمین می کند. فیبر و آب می توانند به جلوگیری از یبوست ، ترویج منظم و دستگاه گوارش سالم کمک کنند.

آبرسانی

طالبی با داشتن آب و الکترولیت زیاد ، انتخاب خوبی برای تقویت هیدراتاسیون در ماههای گرم تابستان یا بعد از تمرین است.

یک فنجان خواص طالبی ۱۷۷ گرم حاوی ۱۶۰ گرم آب است.

نمونه هایی از الکترولیت های موجود در طالبی شامل سدیم ، پتاسیم ، کلسیم و منیزیم است .

فواید طالبی
فواید طالبی

مواد مغذی که در طالبی وجود دارد

پوست و مو

ویتامین A به رشد و نگهداری همه بافت های بدن از جمله بافت های پوست و مو کمک می کند.

ویتامین C بدن را قادر به تولید کلاژن می کند ، که ساختار سلول ها ، پوست و مو را ایجاد می کند.

بررسی سال 2019 نشان داد که یکی از خواص طالبی طیف وسیعی از مواد معدنی و ویتامین ها می توانند در تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو نقش داشته باشند .

بسیاری در مقادیر مختلف در طالبی مانند:

  • ویتامین های A ، C و E
  • ویتامین های گروه B
  • فولات
  • اهن
  • سلنیوم
  • فلز روی

Cantaloupe همچنین به هیدراتاسیون کلی کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف آب اضافی ممکن است به ماندگاری پوست کمک کند ، اگرچه برای تأیید این امر شواهد بیشتری لازم است.

تغذیه

جدول زیر برخی از مواد مغذی اصلی موجود در طالبی را نشان می دهد. همچنین نشان می دهد بسته به سن و جنس خود به چه مقدار از مواد مغذی فرد هر روز نیاز دارد .

مواد مغذیمقدار در ۱ فنجان (۱۷۷ گرم)نیاز روزانه بزرگسالان
انرژی ( کالری )60.21600-3000
کربوهیدرات (گرم)۱۴٫۴ ، که ۹٫۹ گرم آن شکر است۱۳۰
فیبر (گرم)۱٫۶۲۲٫۴-۳۳٫۶
کلسیم (میلی گرم)۱۵٫۹۱۰۰۰-۱۳۰۰
آهن (میلی گرم)۰٫۴۸-۱۸
منیزیم (میلی گرم)۲۱٫۲۳۱۰-۴۲۰
فسفر (میلی گرم)۲۶٫۶۷۰۰-۱،۲۵۰
پتاسیم (میلی گرم)۴۷۳۴،۷۰۰
سدیم (میلی گرم)۲۸٫۳۲۳۰۰
سلنیوم (میلی گرم)۰٫۷۵۵
فلوراید (میلی گرم)۱٫۸اطلاعاتی وجود ندارد
ویتامین C (میلی گرم)۶۵۶۵-۹۰
بتا کاروتن (میلی گرم)۳۲۴۰اطلاعاتی وجود ندارد
ویتامین A (میلی گرم RAE)270700-900
فولات (میلی گرم DFE)37.2400
لوتئین + زاکزانتین (میلی گرم)۴۶اطلاعاتی وجود ندارد
توکوفرول ، گاما (میلی گرم)۰٫۲اطلاعاتی وجود ندارد
ویتامین K (میلی گرم)۴٫۴۷۵-۱۲۰

رژیم غذایی برای طالبی

هنگام انتخاب طالبی ، به دنبال آن باشید که محکم ، سنگین و متقارن و بدون لکه های نرم یا کبودی باشد.

گوشت طالبی های رنگی روشن ، شیرین و آبدار خواهد بود. خارج از رنگ ، ممکن است سخت باشد. برای پیدا کردن بهترین زمان برای خرید طالبان ، با یک فروشگاه محلی همراه باشید.

در اینجا نکاتی برای تهیه و سرو طالبی آورده شده است:

  • آنرا تکه کنید و تازه آن را میل کنید.
  • با تکه هایی از طالبی تازه ، پاپایا ، آناناس و انبه یک سالاد میوه گرمسیری درست کنید .
  • طالبی را خیلی ریز خرد کنید و آن را به لیموناد ، چای یخ زده یا آب اضافه کنید.
  • با ترکیب پاپایا ، انبه ، جالپانیو ، طالبی ، فلفل قرمز و فلفل دلمه ای ، یک سالسای تازه درست کنید.
  • با ترکیب طالبی با آب آناناس ، توت فرنگی یخ زده و ماست یونانی شیرین نشده یک اسموتی درست کنید.
  • کباب های میوه ای را با طالبی ، خربزه عسل و توت فرنگی درست کرده و با یک قاشق ماست سرو کنید.

خواص و خطرات طالبی

برخی از افراد ممکن است در هنگام مصرف طالبی نیاز به مراقبت داشته باشند:

محتوای قند

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا سایر شرایطی که به رژیم غذایی قندی کم نیاز دارند ، باید در تعیین اندازه مناسب از طالبی از احتیاط استفاده کنند.

آلودگی

اگر خربزه با باکتری ها – از طریق آبیاری و یا روش های دیگر – در تماس باشد – ممکن است پوست بیرونی تمیز نباشد.

شستشو و شستن به بیرون قبل از برش در خربزه می تواند خطر ورود باکتری های مضر مانند سالمونلا را از ورود به درون طالبی میوه بکاهد .

پتاسیم

کنتالوپ حدود ۱۰٪ از نیازهای پتاسیم فرد را تأمین می کند.

مسدود کننده های بتا ، نوعی دارو که پزشکان اغلب برای بیماری های قلبی تجویز می کنند ، می تواند باعث بالا رفتن سطح پتاسیم شود. افرادی که از مسدود کننده های بتا استفاده می کنند ، باید آب گوساله را با اعتدال مصرف کنند ، زیرا سطح بالای پتاسیم می تواند منجر به آسیب کلیه شود.

همچنین هرکسی که مشکل کلیوی دارد باید قبل از افزایش مصرف غذای پتاسیم زیاد مانند طالبی با پزشک خود معاینه کند.

خلاصه

طالبی میوه ای طراوت و سالم است که در تابستان در بهترین حالت قرار دارد و خواص بی نظیری را دارا است.

این ماده حاوی آب و طیف وسیعی از مواد معدنی ، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است که می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع مفید باشد.

برچسب ها

مهدی محمدپور

مهدی محمدپور هستم مدیر و تحلیلگر بخش رسانه بیتاپ , 9سال به صورت تخصصی در زمینه وب فعالیت دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن