اختصاصیاطلاعات عمومیسرگرمی

خواص و فواید ذرت = آیا ذرت برای شما خوب است یا بد

حالت شب

ذرت یک غلات نشاسته ای است که قرن هاست در سراسر جهان خورده می شود.سرشار از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال ، فواید و خواص سلامتی ذرت بسیار است – در حالی که حاوی مواد مغذی مفیدی است ، می تواند سطح قند خون را نیز افزایش دهد. علاوه بر این ، محصول اغلب به صورت ژنتیکی اصلاح می شود.

در این مقاله به بررسی مزایا و مضرات احتمالی خوردن ذرت می پردازیم.

آموزش درست کردن کنسرو ذرت همراه با نکات کلیدی
طرز تهیه سوپ ذرت + نکات کلیدی همراه با دستور پخت آسان

ذرت چیست؟

ذرت هم سبزی و هم دانه غلات و هم گندم محسوب می شود.

ذرت شیرین که کباب می کنیم معمولاً در دنیای آشپزی یک سبزی محسوب می شود ، در حالی که دانه های خشک که برای ذرت بو داده استفاده می شوند.

ذرت بیش از ۹۰۰۰ سال پیش در مکزیک سرچشمه گرفته است و در بسیاری از نقاط جهان با نام اصلی “ذرت” شناخته می شود. بومیان آمریکایی این محصول را به عنوان منبع اصلی غذا کشت و برداشت کردند

امروز ، این یکی از پرمصرف ترین دانه غلات در سراسر جهان است  ذرت معمولاً سفید یا زرد است اما به رنگ قرمز ، بنفش و آبی نیز وجود دارد.

این گیاه به عنوان ذرت شیرین ، پاپ کورن ، ذرت مکزیکی، چیپس نیز میباشد که به غذاهای بی شماری دیگر اضافه می شود.

علاوه بر این ، این ماده بسیار مورد استفاده در سوخت و خوراک دام است. در حقیقت ، ۴۰٪ ذرت در ایالات متحده برای سوخت استفاده می شود و ۶۰-۷۰٪ ذرت در سراسر جهان برای تغذیه حیوانات تولید میشود

ذرت از نظر کربوهیدرات غنی است و با فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی پر شده است. همچنین از نظر پروتئین و چربی نسبتاً کم است.

خواص و مضرات ذرت

  • یک فنجان (۱۶۴ گرم) ذرت زرد شیرین حاوی ( 5 ):
  • کالری: 177 کالری
  • کربوهیدرات: 41 گرم
  • پروتئین: 5.4 گرم
  • چربی: 2.1 گرم
  • فیبر: 4.6 گرم
  • ویتامین C: 17٪ از ارزش روزانه (DV)
  • تیامین (ویتامین B1): 24٪ DV
  • فولات (ویتامین B9): 19٪ از DV
  • منیزیم: 11٪ DV
  • پتاسیم: 10٪ DV

بیشتر کربوهیدراتهای موجود در ذرت از نشاسته تهیه می شوند – بسته به میزان مصرف شما می تواند قند خون شما را به سرعت بالا ببرد. با این حال ، همچنین فیبر سرشار از فیبر است که به متعادل کردن قند خون کمک می کند.

با توجه به مشخصات مغذی چشمگیر ، اکثر افراد می توانند از خوردن ذرت کامل و ذرت بو داده به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل بهره مند شوند. همچنین این ماده غذایی فاقد گلوتن است و توسط افرادی که از گلوتن اجتناب می کنند می توان آن را خورد.

از طرف دیگر ، محصولات ذرت فرآوری شده ممکن است بسیار مغذی نباشند ، زیرا روغن تصفیه شده ، شربت و چیپس فیبر مفید و سایر مواد مغذی را در طول تولید از دست می دهند. همچنین ، بسیاری از محصولات فرآوری شده دارای نمک ، شکر یا چربی اضافه شده هستند.

خلاصه ذرت کامل با فیبر پر شده است و حاوی ویتامین C ، ویتامین های گروه B ، منیزیم و پتاسیم است  محصولات ذرت فرآوری شده به اندازه مواد مغذی نیستند. دارای ترکیبات گیاهی و فیبرهایی است که از سلامتی آنها سود می برد.

آشنایی با فواید ذرت

ذرت حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی است که می تواند تعدادی از مزایای سلامتی را به همراه داشته باشد.
محتوا لوتئین و زاکزانتین می تواند از مزایای سلامت چشم استفاده کند

ذرت به ویژه در لوتئین و زاکزانتین دو کاروتنوئید است که ممکن است از بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) جلوگیری کند.

این به احتمال زیاد به این دلیل است که لوتئین و زیگزانتین بخش بزرگی از ناحیه ماکولار چشم شما را تشکیل می دهند.

خواص درمانی ذرت

در یک مطالعه در ۳۶۵ روزاز سال بزرگسال ، مشخص شد که افرادی که بیشترین میزان دریافت کاروتنوئیدها – به ویژه لوتئین و زاکسانتین را دارند – در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف دارند ، ۴۳ درصد کمتر از ابتلا AMD دارند.

بنابراین ، به طور منظم خوردن ذرت ممکن است سلامت چشم را بهبود بخشد – خصوصاً برای افرادی که در معرض خطر AMD هستند.

ممکن است از بیماری دیورتیکولی و سایر مشکلات گوارشی جلوگیری کند فیبر در ذرت نیز ممکن است خواص و فواید سلامتی فراهم می کند.

دریافت فیبر غذایی با ریسک پایین تر از چندین بیماری از جمله بیماری های قلبی و برخی سرطان ها مرتبط است. حتی بیشتر ، خوردن فیبر کافی باعث هضم سالم می شود و ممکن است شما را در برابر مشکلات روده محافظت کند.

به ویژه ذرت ممکن است در برابر موارد خاص دستگاه گوارش ، از جمله بیماری دیورتیکولی که از التهاب دستگاه گوارش است ، محافظت کند

یک مطالعه ۱۸ ساله در بیش از ۴۷۰۰۰ مرد بالغ ، حداقل دو بار در هفته با پاپ کورن خوردن با خطر قابل توجهی کمتر از بیماری دیورتیکولار همراه است .

براساس این نتایج محدود ، خوردن ذرت و پاپ کورن ممکن است سلامت روده را تقویت کرده و از بیماری های گوارشی جلوگیری کند. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

می تواند قند خون را کاهش دهد و از کاهش وزن جلوگیری می کند.

فواید ذرت برای سلامتی
فواید ذرت برای سلامتی

ذرت بو داده و پخته ( بلال )

از آنجا که ذرت از نظر نشاسته ای زیاد است و خواص زیادی دارد می تواند قند خون شما را زیاد کند و ممکن است برای برخی از جمعیت مناسب نباشد.

ممکن است افرادی که مبتلا به دیابت هستند ، نیاز به محدود کردن میزان مصرف کربوهیدرات نشاسته ای ، از جمله ذرت داشته باشند.

تحقیقات به طور خاص در مورد مصرف ذرت و دیابت محدود است ، اما مطالعات نشان می دهد رژیم های کم کربوهیدرات در مدیریت دیابت مؤثرتر هستند

یک مطالعه در ۱۱۵ بزرگسال مبتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ نشان داد که خوردن رژیم غذایی تنها ۱۴ درصد کالری حاصل از کربوهیدرات منجر به قند خون پایدار و نیاز به داروی کاهش یافته در مقایسه با دریافت ۵۳ درصد کالری روزانه از کربوهیدرات ها

خوردن کمتر محصولات ذرت دیگر ، به ویژه شربت ذرت با فروکتوز بالا ، ممکن است به جلوگیری از دیابت کمک کند.

در یک مطالعه مشخص شد که شیوع دیابت در کشورهایی که دسترسی آسان تر به شربت ذرت با فروکتوز بالا دارند ، ۲۰٪ بیشتر است ، در مقایسه با مناطقی که شربت به راحتی در دسترس نبود.

سرانجام ، افرادی که در حال کاهش وزن هستند ممکن است بخواهند میزان مصرف کربوهیدراتهای نشاسته ای را از ذرت محدود کنند.

یک مطالعه ۲۴ ساله از دانشگاه هاروارد در ۱۳۳ ۴۶۸ بزرگسال دریافت که هر وعده اضافی روزانه ذرت با افزایش ۲ پوند (۰٫۹ کیلوگرم) در هر بازه ۴ ساله همراه است. سیب زمینی ، نخود فرنگی و سایر سبزیجات نشاسته ای به همان میزان افزایش وزن کمک نمی کنند.

محصولات ذرت غالباً از نظر ژنتیکی اصلاح می شوند

ذرت یکی از اصلاح شده ترین محصولات ژنتیکی در جهان است. در حقیقت ، ۹۲٪ محصولات زراعی که در سال ۲۰۱۶ در آمریکا پرورش یافته اند از نظر ژنتیکی اصلاح شده است

خواص محصولات ذرت اصلاح شده به منظور افزایش عملکرد و بهبود مقاومت در برابر حشرات ، بیماری ها یا مواد شیمیایی مورد استفاده برای از بین بردن آفات

تأثیر ذرت اصلاح شده و سایر محصولات زراعی بر سلامتی انسان و ایمنی محیط زیست یکی از مباحث مطرح در زمینه تغذیه است.

تحقیقات فعلی در مورد ایمنی ذرت اصلاح شده ژنتیکی برای انسان محدود و متناقض است.

برای یک مورد ، مطالعات نشان داده اند که مصرف ذرت اصلاح شده از نظر ژنتیکی با اثرات سمی بر روی کبد ، کلیه ها و سایر اعضای بدن در حیوانات مرتبط است

از طرف دیگر ، برخی تحقیقات حاکی است که محصولات اصلاح شده برای سلامتی انسان مضر نیستند و مواد مغذی مشابه محصولات غیر اصلاح شده را تأمین می کنند.

در یک مطالعه تفاوت معنی داری بین محتوای ویتامین مواد معدنی خاص اسیدهای چرب ، آنتی اکسیدان ها سایر مواد مغذی مفید موجود در ذرت اصلاح شده در مقایسه با محصولات ذرت اصلاح نشده وجود ندارد

تحقیقات بیشتری برای کمک به مصرف کنندگان در تصمیم گیری آگاهانه در مورد خوردن ذرت اصلاح شده ژنتیکی مورد نیاز است. اگر نگران خوردن محصولات اصلاح شده ژنتیکی هستید ، به دنبال محصولاتی باشید که دارای برچسب “غیر GMO” باشند.

خلاصه بیشتر ذرت از نظر ژنتیکی اصلاح شده است. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است ، برخی مطالعات حاکی از آن است که محصولات اصلاح شده ممکن است خطرات سلامتی را برای انسان ایجاد کنند.

طرز تهیه و استفاده از ذرت

ذرت یک ماده غذایی متنوع است که از جهات مختلفی به رژیم غذایی شما اضافه می شود که خواص بی نظیری دارد.

ذرت و ذرت شیرین روی مغز ، در فروشگاه های مواد غذایی و بازار کشاورزان به دو صورت تازه ، منجمد و کنسرو در دسترس است.

دانه های تازه را می توان با گرم کردن آنها روی یک کوره یا با پختن آنها در آب جوش تهیه کرد. آنها معمولاً با کره و نمک ذوب شده سرو می شوند.

مغزها را می توان به سوپ ها ، سالادها ، غذاهای گیاهی اضافه کرد و یا به تنهایی با کره یا روغن زیتون وسس وابلیمو چاشنی ها سرو کرد.

از دیگر انواع ذرت مانند آرد و مغز خشک نیز می توان استفاده کرد. می توانید تورتیل را با آرد ذرت ریز خرد شده ، آب و نمک درست کنید. با پختن تکه های برش خورده با روغن و چاشنی ها می توان این مواد را به تراشه های خانگی تبدیل کرد.

سرانجام ، از هسته های خشک شده می توان برای تهیه پاپ کورن روی اجاق گاز خود و یا در پوکر هوا برای یک میان وعده خوشمزه و رضایت بخش استفاده کرد.

خلاصه ذرت بر روی کاسه ، هسته ذرت ، آرد ذرت و ذرت شکوفه در فروشگاه های مواد غذایی بسیار گسترده است و در انواع ظروف قابل استفاده است.

با این حال ، نشاسته زیاد ذرت ، می تواند قند خون را افزایش دهد و در صورت مصرف بیش از حد از کاهش وزن جلوگیری می کند . ایمنی ذرت اصلاح شده ژنتیکی نیز ممکن است نگران کننده باشد باید در همه چیز عتدال باشد.

برچسب ها

مهدی محمدپور

مهدی محمدپور هستم مدیر و تحلیلگر بخش رسانه بیتاپ , 9سال به صورت تخصصی در زمینه وب فعالیت دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن