سرگرمیمطالب جالب

خواص و فواید شیر گاو چیست؟ جادوگر مایع جات شیر

حالت شب

شیر گاو ، نوشیدنی ای که مردم اغلب با سلامتی آن ارتباط برقرار می کنند ، یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در کا جهان است. شیر یک منبع غذایی طبیعی برای پستانداران است. حیوانات ، از جمله انسان ها ، شیر را برای تغذیه جوان خود تولید می کنند تا زمانی که برای غذای جامد آماده شوند در این بخش با خواص و فواید شیر با شما هستیم .

به این ترتیب ، شیر حاوی مواد مغذی ارزشمندی است که به حمایت از بدن در حال رشد از جمله کلسیم و پروتئین کمک می کند .

تحقیقات در مورد شیر متناقض است ، با این حال ، با مطالعات مختلف ادعا می شود که شیر برای بدن خوب یا بد است .

با توجه به نگرانی های زیاد در مورد سلامتی ، عدم تحمل لاکتوز و رفاه حیوانات ، شیر گیاهی و جایگزین های لبنی محبوبیت بیشتری پیدا می کند.

این مقاله به بررسی مزایای سلامتی بالقوه شیر گاو می پردازد و در مورد گزینه های دیگر صحبت می کند.

خواص و فواید شیر برای سلامتی

منابع رسمی ، مانند دستورالعملهای رژیمی برای آمریکایی ها ۲۰۱۵-۲۰۲۰ ، توصیه می کنند بزرگسالان هر روز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم ، روزانه ۳ فنجان معادل لبنیات کم چربی یا بدون چربی بخورند.

این مقدار می تواند شامل شیر ، ماست ، پنیر و نوشیدنی های سویا غنی شده باشد.

در بخش های بعدی مزایای احتمالی شیر برای سلامتی انسان بررسی شده است.

سلامتی شیر و استخوان

کلسیم یک ماده مغذی اساسی برای استخوانها و دندانهای قوی ، حرکت عضلات و سیگنالهای عصبی است. مقامات بهداشتی برای جلوگیری از شکستگی استخوان و پوکی استخوان ، دریافت کلسیم کافی را توصیه می کنند.

شیر منبع غنی از کلسیم را ارائه می دهد. تولید کنندگان شیر گاو را با ویتامین D ، یکی دیگر از مواد مغذی که برای سلامت استخوان ها مفید است ، تقویت می کنند.

در حالی که کلسیم مهم است ، همه مطالعات موافق نیستند که شیر برای جلوگیری از پوکی استخوان یا شکستگی مناسب است ، همانطور که در یک بررسی سال ۲۰۱۹ بحث شده است. به دلیل این اختلاف ، دانشمندان هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام دهند.

خواص سلامتی شیر و قلب

شیر منبعی از پتاسیم است که می تواند به رگهای خونی و کاهش فشار خون کمک کند .

دریافت بیشتر پتاسیم و در عین حال کاهش سدیم (نمک) می تواند فشار خون را کاهش داده و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد.

بسیاری از افراد در ایالات متحده نیاز روزانه به پتاسیم ۳۴۰۰ میلی گرم (میلی گرم) در مردان و ۲۶۰۰ میلی گرم برای خانم ها را دریافت نمی کنند.

سایر غذاهای غنی از پتاسیم علاوه بر شیر شامل موارد زیر است:

شیر گاو همچنین حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع و کلسترول است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد ، بنابراین افراد باید با اعتدال مصرف لبنیات را مصرف کنند.

همه چیز درباره شیر
همه چیز درباره شیر

خواص شیر و سرطان

شیر حاوی کلسیم و ویتامین D ، دو ماده مغذی است که ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کند.

کلسیم ممکن است محافظت دیواره روده به کاهش خطر ابتلا به از سرطان روده بزرگ یا سرطان مقعد. با این حال ، تحقیقات بیش از حد کلسیم را با سرطان پروستات مرتبط کرده اند .

ویتامین D ممکن است در تنظیم رشد سلول نقش داشته باشد. این ممکن است به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ ، و احتمالاً سرطان پروستات و پستان کمک کند . با این حال ، تحقیقات همچنین سطح بالای ویتامین D را به افزایش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده مرتبط کرده است .

عوامل زیادی بر خطر سرطان تأثیر می گذارد. به همین ترتیب ، سرطان می تواند مدت زیادی طول بکشد ، بنابراین مطالعه علل و عوامل خطر آن دشوار است.

دانشمندان هنوز به تحقیقات طولانی مدت بیشتری نیاز دارند تا واقعیت ها را با اطمینان یقین نمایند.

خواص شیر و افسردگی

مقادیر کافی ویتامین D از تولید سروتونین پشتیبانی می کند ، هورمونی که افراد با خلق و خو ، اشتها و خواب رابطه دارند.

تحقیقات ، از جمله بررسی ۲۰۲۰ ، کمبود ویتامین D را با افسردگی بالینی مرتبط کرده است .

تولید کنندگان اغلب شیر گاو و شیر گیاهی را با ویتامین D تقویت می کنند.

خواص شیر و عضله سازی

شیر گاو به رشد سریع گاوهای کودک کمک می کند ، بنابراین حس می کند که شیر گاو می تواند به رشد عضلات کمک کند. شیر گاو منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالا است و شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری است.

شیر کامل همچنین به عنوان چربی اشباع شده منبع غنی انرژی است که می تواند مانع از استفاده توده ماهیچه ها برای انرژی شود.

شیر کم چرب می تواند ضمن تأمین چربی کمتری ، مزایای شیر را نیز به همراه داشته باشد.

خواص شیر و آرتروز

استئوآرتریت زانو در حال حاضر درمانی ندارد ، اما محققان می گویند ، نوشیدن شیر را هر روز به کاهش پیشرفت بیماری مرتبط کرده است.

تغذیه: شیر و شیر جایگزین

طبق دستورالعملهای رژیمی برای آمریکایی ها ۲۰۱۵-۲۰۲۰ ، گروه لبنیات شامل شیر گاو و شیر سویا است. این گروه شامل مواد مغذی اصلی زیر است:

  1. کلسیم
  2. فسفر
  3. ویتامین A
  4. ویتامین D (در محصولات غنی شده)
  5. ریبوفلاوین
  6. ویتامین B-12
  7. پروتئین
  8. پتاسیم
  9. فلز روی
  10. کولین
  11. منیزیم
  12. سلنیوم

تجزیه مواد مغذی شیر به میزان چربی بستگی دارد.

یک وعده ۱۰۰ گرم (گرم) شیر کامل با ۳٫۲۵ درصد چربی شامل :

• ۶۱ کالری
• ۴٫۸ گرم کربوهیدرات
• ۳٫۲۵ گرم چربی
• ۳٫۱۵ گرم پروتئین

یک وعده ۱۰۰ گرم شیر کم چرب حاوی :

• ۴۳ کالری
• ۴٫۹۷ گرم کربوهیدرات
• ۰٫۹۷ گرم چربی
• ۳٫۴۸ گرم پروتئین

یک وعده ۱۰۰ گرم شیر سویا حاوی موارد زیر است:

• ۳۳ کالری
• ۱٫۶۷ گرم کربوهیدرات
• ۱٫۶۷ گرم چربی
• ۲٫۹۲ گرم پروتئین

برخی از مواد مغذی مهم که تمام شیرها تهیه می کنند عبارتند از:

کلسیم
محصولات لبنی ، از جمله شیر ، از جمله منابع غنی رژیم غذایی کلسیم هستند. کلسیم برای سلامتی استخوان و دندان ، لخته شدن خون و فشار خون ضروری است.

غذاهای سرشار از کلسیم را با منابع منیزیم و ویتامین D جفت کنید ، زیرا ویتامین D از جذب کلسیم در روده کوچک حمایت می کند ، و منیزیم به بدن کمک می کند که کلسیم را در استخوان ها بگنجاند.

کولین
کولین یک ماده مغذی مهم برای خواب ، حرکت ماهیچه ها ، یادگیری و حافظه است. همچنین به سیگنال های عصبی ، جذب چربی و التهاب کمک می کند.

پتاسیم
پتاسیم برای سلامتی قلب بسیار حیاتی است ، که شامل کاهش خطر سکته مغزی ، بیماری های قلبی و فشار خون بالا است.
یک وعده ۱۰۰ گرم شیر گاو حاوی حدود ۱۶۲ میلی گرم پتاسیم است ، کمی بیشتر از بسیاری از نوشیدنی های

شیر سویا.
اما در مورد عدم تحمل لاکتوز ، علامتی مانند اسهال می تواند منجر به کاهش پتاسیم شود.

ویتامین ها و مواد معدنی غنی شده

تولید کنندگان بیشتر شیرها ، از جمله گاو ، سویا ، بادام و سایر مواد مغذی را با ویتامین ها و مواد معدنی اضافی که به طور طبیعی وجود ندارد ، تقویت می کنند. این مواد مغذی اضافه شده شامل ویتامین A ، ریبوفلاوین ، ویتامین B-12 و پیریدوکسین است .

قرار گرفتن در معرض نور برخی از ویتامین ها ، به ویژه A و ریبوفلاوین را از بین می برد ، بنابراین شیر که افراد در ظروف شفاف نگهداری می کنند ، از مواد مغذی کمتری برخوردار خواهند بود.

نکات و اقدامات احتیاطی
در بخش های بعدی به بررسی عوارض جانبی سلامتی نوشیدن شیر می پردازیم.

چربی های اشباع شده
لبنیات از نظر چربی های اشباع زیاد هستند. انجمن قلب آمریکا (AHA) خاطرنشان کرد: خوردن بیش از حد چربی های اشباع شده می تواند سطح کلسترول را افزایش داده و خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.
AHA توصیه می کند که افراد بیش از ۵-۶٪ از کل کالری خود را از چربی های اشباع دریافت کنند.

عدم تحمل لاکتوز
عدم تحمل لاکتوز شرایطی است که بدن لاکتاز تولید نمی کند ، آنزیمی برای تجزیه قند به نام لاکتوز که در شیر ایجاد می شود نیاز دارد.
تخمین زده می شود ۶۵٪ از افراد بعد از شیرخوارگی توانایی هضم لاکتوز را کاهش دهند. این بیماری بیشتر در مردم نژاد آسیای شرقی مشاهده می شود و ۷۰ تا ۱۰۰٪ از این جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد .

حساسیت به خواص شیر

حساسیت به شیر یا حساسیت به مواد غذایی با عدم تحمل لاکتوز متفاوت است. در حساسیت ، بدن نسبت به پروتئین ها و نه قندها در شیر واکنش نشان می دهد.
حساسیت به شیر گاو می تواند علائمی مانند خس خس سینه و آسم ، اسهال ، استفراغ و پریشانی دستگاه گوارش ایجاد کند. آلرژی شدید می تواند منجر به آنافیلاکسی شود ، یک واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی.

بیش از حد پتاسیم یا فسفر
دریافت زیاد مواد مغذی خاص می تواند مضر باشد. مصرف بیش از حد رژیم از رژیم غذایی بسیار نادر است ، اما برخی از داروهای خاص یا شرایط پزشکی می توانند این احتمال را بیشتر کنند.
اگر فردی به مشکلات کلیوی مبتلا باشد ، بیش از حد پتاسیم یا فسفر می تواند مضر باشد. پتاسیم بیش از حد به عنوان هایپرکالمی شناخته می شود .

کلسیم بیش از حد
بیش از حد کلسیم یا هیپرکلسمی می تواند باعث یبوست ، سنگ کلیه یا نارسایی کلیه شود . این اتفاق فقط از رژیم غذایی نادر است ، اما در صورت مصرف مکمل های کلسیم ، این یک خطر محسوب می شود.

هورمون ها و آنتی بیوتیک ها

شیر گاو ممکن است حاوی باقی مانده های هورمون ها و آنتی بیوتیک ها ، و همچنین دیوکسین ها و بی فنیل های پلی کلر (PCB) باشد.
این مواد باقیمانده می توانند تأثیر منفی بر سلامت انسان داشته باشند ، از جمله آنها می توانند اثرات سوء بر سیستم عصبی ، سیستم تولید مثل و سیستم ایمنی بدن داشته باشند. آنها به طور بالقوه خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش می دهند.

در حالی که کلسیم و ویتامین D موجود در شیر گاو می تواند از سلامتی استخوان ها سود ببرد ، همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پروتئین های حیوانی در رژیم غذایی ، به عنوان مثال از شیر گاو ، اثر اسیدی سازی دارند.

طبق گفته محققان دانشگاه هاروارد ، این امر می تواند به سلامت استخوان ها آسیب برساند و باعث می شود بدن کلسیم را از استخوان بیرون بکشد تا سطح بهینه pH خون را بازگرداند. با این حال همه با این موافق نیستند.
به همین ترتیب ، سود خالص کلسیم در شیر گاو ممکن است پایین تر از حد انتظار باشد.

خواص شیر برای نوزادان

مراکز کنترل و حفاظت بیماری (CDC) می گویند که نوزادان باید شیر گاو قبل از ۱۲ ماهگی نمی نوشند. این بدان دلیل است که شیر گاو پروتئین ها و مواد معدنی زیادی برای کنترل کلیه های نوزاد دارد و ممکن است آنها را در معرض خونریزی روده قرار دهد.

گزینه های شیر
هر کس حساسیت یا عدم تحمل شیر گاو را داشته باشد ، یا به دلایل اخلاقی یا محیطی در نظر دارد از شیر گاو اجتناب کند ، می تواند گزینه های شیر را امتحان کند.

طیف وسیعی از شیرهای جایگزین مانند بادام ، سویا ، نارگیل ، کنف و جو دوسر موجود است.

طبق دستورالعملهای رژیمی برای آمریکایی ها ، نوشیدنی های سویا غنی شده با کلسیم ، ویتامین A و ویتامین D بخشی از گروه غذاهای لبنی هستند زیرا از نظر ترکیبات غذایی مشابه شیر هستند.

سایر گزینه های شیر تولید شده از گیاهان ممکن است حاوی کلسیم باشد اما جزء گروه های لبنیات نیست زیرا مشخصات غذایی آنها شبیه شیر سویا یا شیر گاو نیست.

یک راهنمای مقایسه با شیرهای مختلف از جمله بادام ، کنف ، جو دوسر ، سویا و گاو را در اینجا بخوانید و یک راهنمای جایگزین های لبنی از جمله پنیر ، ماست و کره را در اینجا بخوانید .

خلاصه

شیر گاو منبع خوبی برای کلسیم ، پروتئین و سایر مواد مغذی مهم است که می تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد.

به گفته یک محقق هاروارد ، لبنیات برای سلامتی مطلوب ضروری نیست. با این وجود بسیاری دیگر آن را توصیه می کنند و بسیاری از افراد شیر گاو را راهی آسان برای دریافت مواد مغذی ضروری از جمله کلسیم ، ویتامین D و پروتئین می دانند.

برچسب ها

زهرا پورنظم

پور‌ نظم هستم تحلیلگر و نویسنده. بیشتر اوقات‌ مشغول مطالعه هستم. عاشق عکاسی ، آشپزی و هنر های بانوان خوشحالم که در جمع بیتاپی ها هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن