روانشناسیزندگی

روان درمانی

حالت شب

روان درمانی یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف روند درمان اختلالات روانی و اختلال روانی با استفاده از تکنیک های کلامی و روانی استفاده می شود.

مروری بر روان درمانی

در طول این فرآیند یک رواندرمانی آموزش دیده به مشتری کمک می کند

تا مشکلات خاص یا کلی مانند بیماری خاص روانی یا منبع استرس زندگی را حل کند.

بسته به رویکردی که توسط درمانگر استفاده می شود،

روان درمانی چیست؟

می توان از طیف وسیعی از تکنیک ها و استراتژی ها استفاده کرد.

 با این حال، تقریبا تمام انواع روان درمانی عبارتند از ایجاد یک رابطه درمانی ، ارتباط برقرار کردن و ایجاد گفتگو و تلاش برای غلبه بر افکار و رفتارهای مشکل ساز.

روان درمانی به طور فزاینده ای به عنوان یک حرفه متمایز به خودی خود در نظر گرفته می شود،

اما بسیاری از متخصصان مختلف به صورت منظم در روان درمان قرار می گیرند. 

چنین افرادی شامل

روانشناسان بالینی ، روانپزشکان، مشاوران، متاهلین و متخصصین خانواده ، کارگران اجتماعی، مشاوران بهداشت روان و پرستاران روانپزشکی هستند.

انواع روان درمانی

هنگامی که بسیاری از مردم کلمه روان درمانی را می شنوند، بلافاصله تصور می کنند که یک بیمار دروغ گفتن در یک نیمکت صحبت می کند

در حالی که یک درمانگر در یک صندلی در کنار نشسته است و افکار در یک دفترچه یادداشت زرد نشسته است.

در واقع، تکنیک های مختلف و شیوه های مورد استفاده در روان درمانی وجود دارد.

روش دقیق مورد استفاده در هر وضعیت می تواند بر اساس عوامل مختلفی نظیر آموزش و پیشینه درمانگر، ترجیحات مشتری و ماهیت دقیق مشکل فعلی مشتری متفاوت باشد.

برخی از رویکردهای اصلی روان درمانی عبارتند از:

درمان روانکاوی

در حالی که روان درمانی در قالب های مختلف به عنوان زمان یونانی های باستان تمرین شد،

شروع رسمی خود را زمانی آغاز کرد که سیگموند فروید شروع به استفاده از گفتار درمانی برای کار با بیماران کرد.

بعضی از تکنیک هایی که اغلب توسط فروید مورد استفاده قرار گرفت شامل تجزیه و تحلیل انتقال، تفسیر رویا و ارتباط آزاد بود.

این رویکرد روانکاوی شامل درک افکار و تجربیات گذشته بیمار

به دنبال افکار، احساسات و خاطرات ناخودآگاه است که ممکن است بر رفتار تاثیر گذار باشد.

درمان رفتاری

زمانی که رفتگرایی در دوران اولیه قرن بیست به مدرسه ای فکری تبدیل شد،

تکنیک هایی مانند انواع مختلف تهویه، نقش مهمی در روان درمانی ایفا می کردند. در حالی که رفتارگرایی ممکن است غلبه نداشته باشد،

اما امروزه بسیاری از روش های آن هنوز بسیار محبوب هستند.

درمان رفتاری اغلب از تهویه کلاسیک ،تهویه عملیات و یادگیری اجتماعی برای کمک به مشتریان در تغییر رفتارهای مشکوک استفاده می کند.

درمان انسانی

از دهه ۱۹۵۰، مدرسه ای که روان شناسی انسان شناسی شناخته می شود،شروع به تأثیر در روان درمانی کرد.

کارل راجرز، روانشناس انسانی، یک رویکرد شناخته شده به عنوان درمان مبتنی بر محرک را توسعه داده است 

که بر روی درمانگر تمرکز کرده است که مثبت بودن بدون قید و شرط را به مشتری می دهد.

 امروزه جنبه های این روش به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

 رویکرد انسانی به رواندرمانی بر کمک به مردم برای به حداکثر رساندن پتانسیل خود متمرکز است. 

چنین رویکردهایی بر اهمیت خودآزمایی، اراده آزاد و خودکفایی تأکید دارند .

درمان شناختی

انقلاب شناختی دهه ۱۹۶۰ تأثیر زیادی بر روان درمانگری گذاشت،

زیرا روانشناسان شروع به تمرکز بیشتری روی این موضوع کردند که چگونه فرآیندهای فکر انسانی بر رفتار و عملکرد تاثیر می گذارد.

درمان شناختی بر این ایده تمرکز دارد که اندیشه های ما تأثیر قدرتمندی بر رضایت ذهنی ما دارد.

به عنوان مثال، اگر تمایل دارید که جنبه های منفی هر وضعیت را مشاهده کنید،

احتمالا یک دیدگاه بدبینانه تر و خلق و خوی عمیق تر از خود خواهید داشت.

هدف درمان شناختی شناسایی اعوجاج های شناختی است که به این نوع تفکر منجر می شود و این افکار را با شیوه های واقع گرایانه تر و مثبت جایگزین می کند.

با انجام این کار، مردم می توانند روحیه و رفاه عمومی خود را بهبود ببخشند.

درمان شناختی-رفتاری

رویکرد شناخته شده به عنوان درمان شناختی-رفتاری (CBT) نوعی درمان روان درمانی است

که به بیماران درک افکار و احساساتی که بر رفتارها تاثیر می گذارد، را درک می کند. 

CBT به طور معمول برای درمان طیف گسترده ای از اختلالات از جمله

ترس ، اعتیاد، افسردگی و اضطراب استفاده می شود.

 CBT یک نوع روان درمانی است که شامل تکنیک های شناختی و رفتاری برای تغییر افکار منفی و رفتارهای ناسازگار است. 

این رویکرد شامل تغییر افکار زیرین است که به ایجاد ناراحتی و اصلاح رفتارهای مشکوک ناشی از این افکار کمک می کند.

روان درمانی می تواند بر اساس سبک درمانگر و نیازهای بیمار، تعدادی از فرمت های مختلف را نیز داشته باشد.

چند مورد که ممکن است با آنها مواجه شوید عبارتند از:

  • درمان فردی ، که شامل کار یک به یک با روان درمانگر است.
  • زوج درمان ، که شامل یک درمانگر با یک زن و شوهر برای کمک به بهبود عملکرد دو در رابطه خود است.
  • خانواده درمان ، که بر بهبود پویایی در خانواده ها تمرکز می کند و می تواند شامل افراد متعدد در یک واحد خانوادگی باشد.
  • گروه درمان ، که شامل یک گروه کوچک از افرادی است که یک هدف مشترک دارند. این رویکرد به اعضای گروه اجازه می دهد که از دیگران حمایت و پشتیبانی کنند و رفتارهای جدید را در یک گروه حمایت کننده و گیرنده به کار گیرند.
روان درمانی
روان درمانی

برخی از چیزهایی که باید در نظر گرفت قبل از اینکه روان درمانی را امتحان کنید

تعدادی از مسائل یا نگرانی ها برای هر دو درمانگر و مشتری وجود دارد.

هنگام انتخاب یک درمانگر ، در نظر بگیرید که آیا شما احساس راحتی افشای اطلاعات شخصی به درمانگر.

شما همچنین باید مدارک پزشک را ارزیابی کنید، از جمله نوع مدرک تحصیلی و سالهای تجربه.

افرادی که رواندرمانی را ارائه می دهند می توانند تعدادی از عناوین یا درجه های مختلف را داشته باشند.

 برخی از عناوین مانند “روانشناس” یا “روانپزشک” حفاظت شده و دارای الزامات خاص آموزشی و مجوز هستند .

برخی از افرادی که واجد شرایط انجام روان درمانی هستند عبارتند از:

روانپزشکان، روانشناسان، مشاوران، کارگران اجتماعی مجاز و پرستاران پیشرفته روانپزشکی.

در هنگام ارائه خدمات به مشتریان، روان درمانگران باید موضوعاتی مانند 

رضایت آگاهانه ، محرمانه بودن بیمار و وظیفه هشدار را در نظر بگیرند.

رضایت آگاهانه شامل اطلاع مشتری از تمام خطرات و مزایای احتمالی مرتبط با درمان می شود.

این شامل توضیح ماهیت دقیق درمان، خطرات احتمالی، هزینه ها و گزینه های موجود می شود.

از آنجا که مشتریان به طور مرتب موضوعاتی را که بسیار شخصی و حساس هستند،

در مورد طبیعت در نظر می گیرند، روان پزشکان دارای یک قاعده قانونی برای حفاظت از حق بیمه محرمانه بودن هستند.

با این حال، یکی از مواردی که روان درمانگران حق دارند محرمانه بودن محرمانه را نقض کنند،

این است که مشتریان تهدیدی برای خود یا دیگران تهدید کنند.

وظیفه هشدار دادن به مشاوران و درمانگران حق محرمانه بودن را نقض می کند

اگر مشتری یک فرد دیگر را مخاطره قرار می دهد.

روان درمانی چقدر موثر است؟

یکی از مهمترین انتقادهایی که در برابر روان درمانی مطرح می شود این است که آن را اثربخشی می دهد.

 هانس آیزنک ، روانشناس هانس آیزنک در یکی از مطالعات که در اوایل و اغلب ذکر شد، 

دریافت که دو سوم از شرکت کنندگان در طول دو سال، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا روان درمانی بوده اند، بهبود یافته یا بهبود یافته اند.

با این حال، در یک متاآنالیز که در ۴۷۵ مطالعه مختلف مورد بررسی قرار گرفت،

محققان دریافتند که روان درمانی در بهبود سلامت روان شناختی مشتریان موثر است.

 بروس وامپولد، متخصص روانشناسی و روانشناسی خود در کتاب خود گفت:

بحث بزرگ روان درمانی

فاکتورهایی نظیر شخصیت درمانگر و همچنین اعتقاد وی به اثربخشی درمان نقش مهمی در نتیجه روان درمانی دارد.

به طور شگفت انگیز، وامپولد پیشنهاد کرد که نوع درمان و مبانی نظری درمان تاثیری بر نتیجه ندارد.

چگونه بدانید که به روان درمانی نیاز دارید

در حالی که شما ممکن است متوجه شوید که روان درمانی می تواند به مشکلات زندگی کمک کند،

گاهی اوقات ممکن است دشوار به دنبال کمک و یا حتی تشخیص زمانی که زمان صحبت با حرفه ای است.

یکی از نکات مهم در یادآوری این نکته این است که هرچه زودتر به کمک کمک کنید،هرچه زودتر شروع به تجربه کنید.

به جای انتظار، تا زمانی که علائم شما از کنترل خارج نشود، باید به زودی شروع به تشخیص دهید که ممکن است یک مشکل وجود داشته باشد.

برخی از نشانه های کلیدی که ممکن است زمان دیدن یک روان درمانگر باشد عبارتند از:

  • این مسئله موجب ناراحتی یا اختلال در زندگی شما می شود.
  •  اگر احساس می کنید مشکل شما در معرض تعدادی از نقاط مهم زندگی خود، از جمله مدرسه، کار و روابط است،
  • ممکن است زمان دیدن این است که آیا روان درمانی می تواند کمک کند.
  • شما به مکانیسم های مقابله با ناسالم یا خطرناکی متکی هستید.
  • اگر شما خود را در معرض مشکل خود با سیگار کشیدن، نوشیدن، پرخوری و یا از دست دادن ناراحتی خود در دیگران پیدا کنید،
  • کمک به دنبال آن می تواند به شما در پیدا کردن راه های مقابله با سالم تر و مفید تر کمک کند.
  • دوستان و خانواده در مورد رفاه شما نگران هستند.
  • اگر به نقطه ای رسیده است که افراد دیگر در مورد سلامت احساسی شما نگران هستند،
  • ممکن است زمان دیدن این باشد که آیا روان درمانی می تواند وضعیت روحی شما را بهبود بخشد.
  • هیچ چیز تا کنون به شما کمک نکرده است.
  • شما خواندن کتاب های کمک های خود را، برخی از تکنیک های شما در مورد آنلاین به عنوان خوانده شده،
  • و یا حتی سعی کنید فقط نادیده گرفتن مشکل، با این حال همه چیز فقط به نظر می رسد ماندن همان و یا حتی بدتر.
  •  فقط به یاد داشته باشید که مجبور نیستید منتظر بمانید تا مشکلاتتان خیلی غرق شود که مقابله به نظر غیرممکن است. 
  • راهنما در دسترس است و هرچه زودتر به آن دسترسی پیدا کنید، هر چه زودتر به حالت سالمتر و شادتر بازگردید.

انتخاب تکنیک درمانی و درمانگر

اگر احساس می کنید مشکل دارید که ممکن است از روان درمانی به نفع شما باشد،

اولین گام ممکن است در مورد نگرانی های خود با پزشک خود مراقب باشید.

پزشک شما ممکن است ابتدا از هرگونه بیماری فیزیکی که ممکن است در معرض علائم شما باشد، جلوگیری کند.

اگر علت دیگری پیدا نباشد، پزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص بهداشت روانی راهنمایی کند که واجد شرایط تشخیص و درمان علائم شما باشد.

علائم شما اغلب در نوع درمان و نوع درمانگر شما انتخاب می کنید.

اگر پزشک شما مشکوک است که شما مشکلی دارید که ممکن است علاوه بر روان درمانی از داروهای تجویزی نیز استفاده کند

ممکن است شما را به روانپزشک منتقل کند .یک روانپزشک یک پزشک است که می تواند داروها را تجویز کند و در درمان بیماری های روانی و روانی به طور خاص آموزش دهد.

اگر علائم شما نشان می دهد که شما می توانید بدون استفاده از داروهای تجویزی به نوعی گفتار درمان دست یابید،

ممکن است به یک روانشناس بالینی یا مشاور مراجعه کنید.

مراجعه به دوستان و اعضای خانواده نیز می تواند یک راه عالی برای پیدا کردن یک درمانگر باشد

که می تواند به شما کمک کند تا نگرانی های شما را حل کنید.

 با این وجود، روان درمانگری بسیار هنر و علم است. 

اگر به نظر نمی آید کارهایی انجام شود یا به نظر نمی رسد که با درمانگر کنونی خود کلیک کنید،

نگران نباشید حرفه ای های دیگر را پیدا کنید تا شخص دیگری را پیدا کنید که می توانید با آن ارتباط برقرار کنید.

همانطور که هر روان درمانگر را ارزیابی می کنید، برخی از سوالات زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا درمانگر به نظر حرفه ای و واجد شرایط است؟
  • آیا شما راحت احساسات و تجارب خود را به اشتراک می گذارید؟
  • آیا سبک مکالمه درمانگر را دوست دارید؟
  • آیا میزان تعامل شما با درمانگر راضی هستید؟
  • آیا به نظر می رسد که او احساس می کند چه احساسی دارد؟

یک کلمه از بیتاپ

روان درمانی می تواند در بسیاری از انواع صورت بگیرد،

اما همه آنها برای کمک به افراد برای حل مشکلات روحی و زندگی بهتر طراحی شده اند.

 اگر فکر می کنید که ممکن است علائم یک اختلال روانشناختی یا روانپزشکی را تجربه کنید،

در نظر گرفتن یک ارزیابی از یک رواندرمانی آموزش دیده و باتجربه که واجد شرایط ارزیابی، تشخیص و درمان چنین شرایطی است.

درنظر بگیرید.

شما می توانید مزایای احتمالی روان درمانی را حتی اگر فقط احساس کنید

که در زندگی شما چیزی “خاموش” وجود دارد که ممکن است با مشاوره با یک متخصص بهداشت روان بهبود یابد .

امیدوارم از این مطلب استفاده کافی برده باشید
برچسب ها

مهدی محمدپور

مهدی محمدپور هستم مدیر و تحلیلگر بخش رسانه بیتاپ , 9سال به صورت تخصصی در زمینه وب فعالیت دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن