تناسب اندامزن روز

علت اصلی افزایش وزن و چاقی

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی جهان است که اکثرا دچار آن هستیم که ما در اینجا با علت چاقی با شما هستیم.

این بیماری با چندین بیماری مرتبط همراه است ، که در مجموع به عنوان سندرم متابولیک شناخته می شوند. 

این موارد شامل فشار خون بالا ، افزایش قند خون و ضعف لیپید خون است.

افراد مبتلا به سندرم متابولیک در مقایسه با افرادی که وزن آنها در حد طبیعی است در معرض خطر بسیار بیشتری از بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ قرار دارند.

در طول دهه‌های گذشته ، تحقیقات زیادی روی دلایل چاقی و چگونگی پیشگیری یا درمان آن صورت گرفته است.

علت چاقی و اضافه وزن

به نظر می رسد بسیاری از افراد فکر می کنند افزایش وزن و چاقی ناشی از کمبود قدرت است.

این کاملاً درست نیست اگرچه افزایش وزن عمدتاً نتیجه رفتار و شیوه زندگی غذا خوردن است ، اما برخی از افراد هنگام کنترل عادات غذایی خود در معرض ضرر قرار می گیرند.

نکته این است که پرخوری توسط عوامل مختلف زیستی مانند ژنتیک و هورمون ها هدایت می شود. 

برخی از افراد صرفاً برای افزایش وزن مستعد هستند.

البته افراد می توانند با تغییر سبک زندگی و رفتار خود بر معایب ژنتیکی خود غلبه کنند.

تغییرات سبک زندگی به اراده ، فداکاری و پشتکار نیاز دارد.

با این وجود ، ادعا می کند که رفتار صرفاً تابعی از قدرت اراده است ، بسیار ساده لوحانه است.

آنها فاکتورهای دیگری را که در نهایت مشخص می کنند افراد چه کاری انجام می دهند و چه زمانی این کار را انجام می دهند ، در نظر نمی گیرند.

علت چاقی

در اینجا چند علت اصلی ایجادکننده افزایش وزن ، چاقی و بیماری متابولیک وجود دارد که بسیاری از آنها هیچ ارتباطی با اراده ندارند.

ژنتیک

چاقی یک جزء ژنتیکی قوی دارد. کودکان والدین چاق خیلی بیشتر از فرزندان والدین لاغر احتمال چاق شدن دارند.

این بدان معنا نیست که چاقی کاملاً از پیش تعیین شده است. آنچه می خورید می تواند علت تأثیر عمده ای بر بیان ژن ها داشته باشد.

جوامع غیر صنعتی وقتی شروع به خوردن یک رژیم معمولی غربی می کنند به سرعت چاق می شوند. 

به بیان ساده تر ، مؤلفه های ژنتیکی بر حساسیت شما در افزایش وزن تأثیر می گذارند. مطالعات در مورد دوقلوهای یکسان این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

غذاهای آشغال مهندسی شده

غذاهای سنگین فرآوری شده اغلب کمی بیشتر از مواد تصفیه شده مخلوط شده با مواد افزودنی هستند.

این محصولات به گونه ای طراحی شده اند که ارزان ، ماندگار مدت طولانی روی قفسه و طعم آنقدر عالی هستند که مقاومت در برابر آنها بسیار سخت است.

با تهیه غذاها تا آنجا که ممکن است خوشمزه باشد ، تولید کنندگان مواد غذایی سعی در افزایش فروش دارند. آنها همچنین باعث پرخوری می شوند .

امروزه بیشتر غذاهای فرآوری شده اصلاً شبیه غذاهای کامل نیستند.مانند فست فود ها

این محصولات بسیار مهندسی هستند که برای قلاب زدن افراد طراحی شده اند این غذاها علت اصلی چاقی بشمار می آید.

اعتیاد به مواد غذایی

اعتیاد به غذا
اعتیاد به غذا

بسیاری از غذاهای آشغال شیرین ، مراکز پاداش را در مغز شما تحریک می کنند .

در حقیقت ، این مواد غذایی اغلب با داروهای متداول مانند الکل ، کوکائین ، نیکوتین و حشیش مقایسه می شوند.

غذاهای آشامیدنی می تواند باعث ایجاد اعتیاد در افراد مستعد شود. 

این افراد کنترل رفتارهای غذایی خود را از دست می دهند ، مانند افرادی که با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می کنند ، کنترل رفتارهای آشامیدنی خود را از دست می دهند.

اعتیاد موضوعی پیچیده است که می توان آن را بسیار دشوار کرد. 

وقتی به چیزی معتاد شدید ، آزادی انتخاب خود را از دست می دهید و بیوشیمی در مغز شما شروع به فراخوانی عکس برای شما می کند.

انسولین

انسولین یک هورمون بسیار مهم است که از جمله موارد دیگر ، ذخیره انرژی را تنظیم می کند.

یکی از کارکردهای آن این است که به سلولهای چربی بگویید که چربی را ذخیره کنند و چربی هایی را که از قبل حمل می کنند نگه دارند.

رژیم غذایی غربی در بسیاری از افراد دارای اضافه وزن و چاقی مقاومت به انسولین را تقویت می کند.

این باعث افزایش انسولین در بدن می شود و باعث می شود انرژی به جای اینکه در دسترس باشد برای استفاده در سلول های چربی ذخیره شود.

در حالی که نقش انسولین در چاقی بحث برانگیز است ، مطالعات متعددی نشان می دهد که میزان بالای انسولین نقش علّی در رشد چاقی دارد.

یکی از بهترین راه های کاهش انسولین ، کاهش مصرف کربوهیدرات های ساده یا تصفیه شده در ضمن افزایش مصرف فیبر میباشد.

این معمولاً منجر به کاهش خودکار کالری و کاهش وزن می شود.

داروهای خاص

بسیاری از داروهای دارویی می توانند باعث افزایش وزن به عنوان یک اثر جانبی شوند.

به عنوان مثال ، داروهای ضد افسردگی با افزایش متوسط ​​وزن در طول زمان مرتبط بوده اند.

مثالهای دیگر شامل داروهای دیابت و ضد روانپریشی

این داروها قدرت اراده شما را کاهش نمی دهند. آنها عملکرد بدن و مغز شما را تغییر می دهند ، باعث کاهش سرعت متابولیک یا افزایش اشتها می شوند.

مقاومت لپتین

لپتین هورمون دیگری است که در چاقی نقش مهمی دارد.

این سلول توسط سلولهای چربی تولید می شود و سطح چربی خون با افزایش چربی بیشتر می شود.

به همین دلیل ، سطح لپتین به ویژه در افراد دارای چاقی زیاد است.

در افراد سالم میزان بالای لپتین با کاهش اشتها مرتبط است هنگام کار درست ، باید به مغزتان بگویید که چربی های شما چقدر بالاست.

مشکل این است که لپتین همانطور که باید در بسیاری از افراد چاق کار نمی کند ، زیرا به دلایلی نمی تواند از سد خونی مغزی عبور کند.

به این بیماری مقاومت لپتین گفته می شود و اعتقاد بر این است که علت اصلی در پاتوژنز چاقی است.

در دسترس بودن غذا

در دسترس بودن غذا
در دسترس بودن غذا

یکی دیگر از عواملی که به طرز چشمگیری روی خط کمر افراد تأثیر می گذارد ، در دسترس بودن مواد غذایی است که طی چند قرن گذشته به طور گسترده افزایش یافته است.

غذا ، به خصوص غذای آشغال ، اکنون در همه جا است. 

فروشگاه ها غذاهای وسوسه انگیز را در آنجا نشان می دهند که احتمالاً توجه شما را جلب می کند.

مشکل دیگر این است که مواد غذایی ناخواسته اغلب ارزان تر از غذاهای سالم ، کامل ، به ویژه در آمریکا است.

برخی افراد ، به ویژه در محلات فقیرنشین ، حتی گزینه خرید مواد غذایی واقعی مانند میوه و سبزیجات تازه را ندارند.

فروشگاه های رفاه در این مناطق فقط غذاهای آشغال و بسته بندی شده سدیم ، آب نبات و فرآوری شده را به فروش می رسانند .

شکر

شکر اضافه شده ممکن است تنها بدترین جنبه رژیم مدرن باشد.

دلیل آن این است که شکر هورمون ها و بیوشیمی بدن را در صورت مصرف زیاد تغییر می دهد. این به نوبه خود به افزایش وزن کمک می کند .

شکر اضافه شده نیمی از گلوکز ، نیمی از فروکتوز است.

افراد گلوکز را از انواع غذاها از جمله نشاسته دریافت می کنند ، اما بیشتر فروکتوز از قند اضافه شده حاصل میشود.

مصرف بیش از حد فروکتوز ممکن است باعث مقاومت به انسولین و افزایش انسولین شود. همچنین باعث سیری نمی شود به همان روشی که گلوکز انجام می دهد.

به همین علت ، قند باعث افزایش ذخیره انرژی و در نهایت چاقی می شود.

خط پایین

اگر در مورد خط کمر خود نگرانی دارید ، نباید از این مقاله به عنوان بهانه ای برای کنار گذاشتن استفاده کنید.

در حالی که شما نمی توانید نحوه عملکرد بدن را به طور کامل کنترل کنید ، می توانید یاد بگیرید که چگونه عادات غذایی خود را کنترل کرده و سبک زندگی خود را تغییر دهید.

مگر در مواردی که وضعیت پزشکی راه خود را طی کند ، شما توانایی کنترل وزن خود را دارید .

این کار اغلب سخت می کشد و زندگی سختی را تغییر می دهد ، اما بسیاری از افراد با وجود این که شانس هایی در برابر آنها وجود دارد ، در دراز مدت موفق می شوند.

نکته این مقاله باز کردن ذهن مردم به این واقعیت است که چیزی غیر از مسئولیت فردی در اپیدمی چاقی نقش دارد.

واقعیت این است که عادات غذایی مدرن و فرهنگ غذایی باید تغییر کنند تا بتوانند این مشکل را در مقیاس جهانی برطرف کنند.

این عقیده که همه اینها ناشی از کمبود اراده است دقیقاً همان چیزی است که تولید کنندگان مواد غذایی می خواهند شما به آن اعتقاد داشته باشید تا بتوانند بازاریابی خود را با آرامش ادامه دهند.

موفق باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *