پزشکی و سلامتزندگی

درمان اوتیسم کودکان ، آیا درمانی هست یا نه

مجموعه ای از درمان های اوتیسم کودکان مبتنی بر شواهد برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) وجود دارد. و بهترین روش درمانی وجود ندارد زیرا کودکان مبتلا به ASD نیازهای مختلف ، توانایی ها و شدت های مختلفی دارند.

دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) اوتیسم را به سه سطح شدت تقسیم می کند که این امر بر اساس چندین عامل انجام می شود: نوع حمایتی که یک شخص به آن نیاز دارد. میزان مشکلات ارتباطات اجتماعی آنها. و میزان رفتار سفت و سخت به طور خاص ، سطح ۱ شامل افراد با عملکرد بالا است که به پشتیبانی احتیاج دارند. سطح ۲ شامل اشخاصی است که به پشتیبانی اساسی احتیاج دارند ، و سطح ۳ شامل افرادی است که به “پشتیبانی بسیار اساسی” نیاز دارند.

به عبارت دیگر ، هیچ دو کودک مبتلا به اوتیسم به طور یکسان نیستند ، به این معنی که برنامه درمانی آنها نیز متفاوت خواهد بود.

به طور کلی ، اجماع این است که مداخله اولیه مهم است ، و بیشتر بچه های مبتلا به اوتیسم به برنامه های کاملاً ساختارمند و تخصصی پاسخ خوبی می دهند. هدف با هر نوع درمان ، مطابقت با نیازها و توانایی های خاص کودک با استراتژی هایی است که به آنها کمک می کند تا به بزرگترین پتانسیل خود برسند.

مداخلات رفتاری

تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی (ABA) یک رویکرد گسترده و کاملاً تحقیق شده برای درمان اوتیسم است. ABA بر تقویت رفتارهای مثبت ، مفید و به حداقل رساندن یا متوقف کردن رفتارهای منفی یا مضر (مانند خود آسیب) متمرکز است. امروز ، مجموعه ای از مداخلات مبتنی بر ABA وجود دارد.

مداخله رفتاری زودهنگام و فشرده (EIBI) قدیمی ترین این مداخلات است ، که در کودکان زیر ۵ سال استفاده می شود و مبتنی بر کار O. Ivar Lovaas است. EIBI یک درمان فشرده ، ساختاری و کاملاً فردی است. ممکن است هفته ای ۲۰ تا ۴۰ ساعت طول بکشد و چندین سال طول بکشد.

آموزش آزمایشی گسسته (DTT) در EIBI برای آموزش انواع مهارت ها استفاده می شود. هر مهارت به مراحل گسسته و ساده تقسیم می شود ، که کودک با یک درمانگر یک به یک یاد می گیرد. 

بچه ها برای پاسخ های صحیح تقویت می شوند ، که ممکن است هر چیزی باشد که از آنها لذت می برند (مثلاً ستایش ، گوش دادن به موسیقی ، تماشای یک فیلم برای یک دقیقه). 

DTT معمولاً برای موقعیتهای طبیعی از آموزشهای تصادفی استفاده می شود.

درمان اختلالات طیف اوتیسم ( اتیسم ) کودکان

دستورالعملهای عملی از آکادمی آمریکایی روانپزشکی کودک و نوجوان ، که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است ، برنامه های ABA ، از جمله EIBI را توصیه می کند. 

در سال ۲۰۱۸ ، بانک اطلاعاتی کوکران از بررسی های سیستماتیک نتیجه گرفت که شواهد از استفاده از EIBI برای برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم پشتیبانی می کند. 

اما نتایج باید با احتیاط تفسیر شود زیرا کیفیت شواهد پایین است: “فقط تعداد کمی از کودکان در این مطالعه شرکت داشتند و فقط یک مطالعه دارای طراحی بهینه بود که در آن کودکان به طور تصادفی در گروه های درمانی قرار می گرفتند.”

همچنین ، برخی از بزرگسالان اوتیسم و ​​گروههای طرفدار اوتیسم ، استفاده از ABA را زیر سؤال می برند ، اعتقاد دارند این امر باعث می شود افراد اوتیسم ماهیت واقعی خود را پنهان کنند و چه کسی را تغییر دهند. 

سایر مداخلات مبتنی بر ABA طبیعت گرایانه تر و بازی استفاده ای هستند (به تصویر زیر مراجعه کنید). چندین مورد از جمله Early Start Denver Model (ESDM) و توجه مشترک ، بازی نمادین ، ​​نامزدی و تنظیم مقررات (JASPER) در آزمایشات کنترل شده تصادفی آزمایش شده اند.

اوتیسم : علائم ، انواع و درمان کودکان

  • مدل اولیه Denver Start (ESDM) به بچه های ۱۲ تا ۴۸ ماهه کمک می کند و والدین بخش قابل توجهی از درمان هستند. ESDM از بازی برای تقویت مهارت های زبانی ، اجتماعی و شناختی و تقویت روابط مثبت استفاده می کند.
  • توجه مشترک ، بازی نمادین ، ​​نامزدی و تنظیم (JASPER)  بر مبانی ارتباطات اجتماعی (مانند توجه مشترک ، تقلید و بازی) متمرکز است و بر تنظیم عاطفی و رفتاری تأکید دارد. این کمک می کند تا بچه ها از ۱۸ ماه تا ۶ سال سن داشته باشند و همچنین والدین را درگیر می کند. 
  • آموزش پاسخ محوری (PRT) در تلاش است انگیزه کودک را برای یادگیری ، نظارت بر رفتارهای خود و برقراری ارتباط با دیگران تحریک کند. این برنامه به جای مهارتهای خاص روی مناطق محوری توسعه تمرکز دارد. بهبود در این زمینه ها باید بر رفتارهای دیگر نیز تأثیرات مثبت داشته باشد. PRT توسط رابرت و لین کگل در مرکز اوتیسم کوگل در دانشگاه کالیفرنیا توسعه داده شد.
مداخلات اضافی ، که می تواند در رابطه با رویکردهای مبتنی بر ABA استفاده شود ، شامل موارد زیر است:
  • توسعه ، تفاوت های فردی ، رویکرد مبتنی بر روابط (DIR) ، همچنین با عنوان “Floortime” شناخته می شود ، والدین را شامل می شود که با فرزندان خود در زمین بازی و تعامل داشته باشند. والدین با فرزندان خود در جایی که آنها مشغول فعالیت هستند – درگیر فعالیتهایی هستند که فرزندشان از آن لذت می برد و به آنها اجازه رهبری می دهند – کمک می کنند تا نقاط قوت خود را تقویت کنند. DIR شش ظرفیت توسعه را آموزش می دهد ، از جمله خود تنظیم ، ارتباطات دو طرفه ، حل مسئله مشترک و تفکر منطقی.
  • معالجه و آموزش کودکان مبتلا به کمبود ارتباط با اوتیسم و ​​ارتباطات (TEACCH) به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند ، از کودکان نو پا گرفته تا بزرگسالان و بزرگسالان. براساس این ایده که افراد اوتیسم یادگیرنده بینایی هستند ، TEACCH از تصاویر برای آموزش مهارتهای مختلف استفاده می کند. این برنامه در دانشگاه کارولینای شمالی – چاپل هیل مستقر است .

به طور کلی ، هنوز هم مطالعات به خوبی طراحی شده در مورد گزینه های درمانی برای اوتیسم مورد نیاز است. به عنوان یک بررسی در سال ۲۰۱۸ ، نتیجه گیری شد: “بهبود کیفیت و هماهنگی پژوهش ، چالش های بزرگی است که باید در صورت دستیابی به تحقیقات آینده ، اثرات مداخله اولیه برای ASD برطرف شود.”

سن درمان کودکان اوتیسمی چند سالگی است

بزرگترین راهکار تصمیم گیری در مورد آکادمی آمریکایی کودکان و نوجوانان روانپزشکی این است که یک برنامه درمانی چند رشته ای بسیار مهم است. این شامل در نظر گرفتن ارتباطات ، جامعه پذیری و چالش های رفتاری ، همراه با شرایط همزمان و نیازهای شغلی است. به عنوان مثال ، مداخلات فوق ممکن است با کاردرمانی یا گفتاردرمانی همراه باشد.

درنهایت ، درمانی که شما انتخاب می کنید واقعاً به توانایی ها ، نیازها و چالش های فرزند شما بستگی دارد ، زیرا هیچ مداخله ای با اندازه یکسان و تمام اقدامات درمانی وجود ندارد.

تحقیقات بیشتر در مورد درمان های مربوط به نوجوانان اوتیسم بسیار محدود بوده است. (خوشبختانه در حال حاضر تحقیقات جالبی انجام می شود.)

گزینه های درمانی با توجه به شهر و ایالت متفاوت است. به عنوان مثال ، برنامه آموزش و غنی سازی مهارت های ارتباطی (PEERS) در UCLA یک مداخله ۱۶ هفته مهارت مبتنی بر شواهد برای افراد مبتلا به اوتیسم در دبیرستان است.

برنامه آموزش TEACCH Trans انتقال به کار و آموزش متوسطه (T-STEP) یک مداخله رایگان برای افراد ۱۶ تا ۲۱ ساله مبتلا به اوتیسم در دانشگاه کارولینای شمالی است. این مهارت های مختلف انتقال ، از جمله تعیین هدف ، عملکرد اجرایی ، تنظیم احساسات و مهارت های اجتماعی را هدف قرار می دهد.

داروها برای درمان اوتیسم کودکان

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان علائم اصلی اوتیسم در بازار وجود ندارد: مشکلات ارتباطی ، چالش های تعامل اجتماعی و رفتارهای تکراری. رفتار درمانی بهترین روش برای رفع این علائم است.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای درمان تحریک پذیری ناشی از اوتیسم دو داروی ضد روانپزشکی غیرعادی را تصویب کرده است (به عنوان مثال ، پرخاشگری جسمی ، آسیب دیدگی به خود و ضربات شدید). 

ضد روانپزشکی غیر معمولی می تواند عوارض جانبی مهمی از جمله آرام بخش ، افزایش وزن ، افزایش خطر ابتلا به دیابت ، لرزش و اختلالات حرکتی داشته باشد.

از آنجا که اوتیسم معمولاً با سایر شرایط همراه است ، پزشکان ممکن است برای درمان این علائم داروها تجویز کنند. به عنوان مثال ، تقریبا نیمی از بچه های مبتلا به اوتیسم نیز علائم اختلال کمبود توجه بیش فعالی دارند. 

پزشک ممکن است یک ماده محرک یا غیر تحریک کننده برای کاهش تحریک پذیری و بیش فعالی و افزایش تمرکز تجویز کند.

اضطراب و افسردگی نیز در اوتیسم رایج است. مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) برای درمان افسردگی این علائم معمولاً تجویز می شوند ، اما تحقیقات در مورد کارآیی آنها محدود است. در سال ۲۰۱۳ ، بانک اطلاعاتی کوکران از بررسی های سیستماتیک نتیجه گرفت که “هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر SSRI در کودکان و شواهد بروز آسیب وجود ندارد.

” یک مقاله ژورنال سال ۲۰۱۸ خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به اوتیسم که از SSRI استفاده می کنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بروز عوارض جانبی قرار گیرند. مثالی از فعال سازی رفتاری است که نویسندگان آن را چنین تعریف می کنند: “یک واقعه بیش از حد که با انگیزش ، بی قراری و / یا بی خوابی مشخص می شود.”

راهبردهای خودیاری برای اوتیسم کودکی

با خانواده های دیگر ارتباط برقرار کنید. گزینه های مختلف آنلاین برای ارتباط با خانواده های بچه های اوتیستیک وجود دارد. به عنوان مثال ، Wrong Planet – بزرگترین جامعه برای مبتلایان به اوتیسم ، ADHD و سایر تفاوت های عصبی در تالار های گفتگوی آنلاین

منابع مختلف را بررسی کنید. تا آنجا که می توانید با خواندن طیف گسترده ای از مطالب در مورد اوتیسم یاد بگیرید. به عنوان مثال ، راهنمای فرد اندیشه در مورد اوتیسم لیست کاملی از منابع (شامل اطلاعات مربوط به کتاب ها ، جوامع ، والدین و تحقیقات) را ارائه می دهد.

مجله والدین اوتیسم شامل مقالاتی در مورد اوتیسم ، همراه با پیوندهایی به خدمات اوتیسم ، فعالیت ها ، حمایت ، زندگی مستقل و نکات روزانه است.

Autism Speaks ویژگی های متنوعی از کیت ها و راهنماهای ابزار را دارد که می توانید در مورد همه چیز از مراقبت های دندانپزشکی گرفته تا مدل های مو تا استراتژی های خواب تا آموزش توالت بارگیری کنید.

مهدی محمدپور

مهدی محمدپور هستم مدیر و تحلیلگر بخش رسانه بیتاپ , 9سال به صورت تخصصی در زمینه وب فعالیت دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *