اطلاعات عمومیسرگرمی

ویتامین ها چیست و چگونه کار می کنند؟

حالت شب

ویتامین ها ترکیبات ارگانیکی هستند که در مقادیر کمی برای حفظ عمر مورد نیاز هستند. بیشتر ویتامین ها باید از طریق غذا تامین شوند. این بدان دلیل است که بدن انسان یا به اندازه کافی از آنها تولید نمی کند ، یا به هیچ وجه تولید نمی کند.

هر ارگانیسم مورد نیاز ویتامین های مختلفی دارد به عنوان مثال ، انسان باید ویتامین C یا اسید اسکوربیک مصرف کند ، اما سگ ها این کار را نمی کنند. سگها می توانند به میزان کافی ویتامین C برای نیازهای خود تولید کنند ، یا سنتز می کنند ، اما انسان ها نمی توانند.

افراد باید بیشتر ویتامین D خود را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت کنند ، زیرا به مقدار کافی در مواد غذایی موجود نیست. با این حال ، بدن انسان هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند آن را سنتز کند.

ویتامین های مختلف نقش های متفاوتی دارند و در مقادیر مختلف مورد نیاز هستند.

این مقاله توضیح می دهد که ویتامین ها چیست ، چه می کنند و کدام نوع غذاها را ارائه می دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد هر نوع ویتامین ، پیوندها را دنبال کنید.

حقایق سریع در مورد ویتامین

در اینجا نکات کلیدی در مورد ویتامین ها ذکر شده است. جزئیات بیشتر و پشتیبانی اطلاعات در مقاله اصلی است.

  • ۱۳ ویتامین شناخته شده وجود دارد.
  • ویتامین ها یا محلول در آب هستند یا محلول در چربی هستند.
  • ویتامین های محلول در چربی برای بدن راحت تر از محلول در آب است.
  • ویتامین ها همیشه حاوی کربن هستند ، بنابراین به عنوان “ارگانیک” توصیف می شوند.
  • غذا بهترین منبع ویتامین ها است ، اما ممکن است بعضی از افراد توسط پزشک به مصرف مکمل ها توصیه کنند.

ویتامین ها چیست؟

ویتامین یکی از گروه های مواد آلی است که به مقدار دقیقه در مواد غذایی طبیعی موجود است. ویتامین ها برای متابولیسم طبیعی ضروری هستند. اگر از هر نوع ویتامین به مقدار کافی استفاده نکنیم ، شرایط پزشکی خاصی می تواند نتیجه بگیرد.

ویتامین دو نوع است:

  • یک ترکیب آلی ، به این معنی که حاوی کربن است
  • یک ماده مغذی اساسی که بدن قادر به تولید آن به مقدار کافی نیست و برای تهیه آن از مواد غذایی لازم است

در حال حاضر ۱۳ ویتامین شناخته شده وجود دارد.

ویتامین های محلول در چربی و محلول در آب

ویتامین ها یا محلول در چربی هستند یا محلول در آب هستند.

ویتامین های محلول در چربی

ویتامین های محلول در چربی در بافت های چربی بدن و کبد ذخیره می شوند. ویتامین های A ، D ، E و K محلول در چربی هستند. اینها آسانتر از ویتامین های محلول در آب هستند و می توانند به عنوان ذخایر روزها و بعضی مواقع در بدن بمانند .

ویتامین های محلول در چربی با کمک چربی ها یا چربی ها از طریق دستگاه روده جذب می شوند.

ویتامین های محلول در آب

ویتامین های محلول در آب به مدت طولانی در بدن باقی نمی مانند. بدن نمی تواند آنها را ذخیره کند ، و به زودی در ادرار دفع می شوند. به همین دلیل ، ویتامین های محلول در آب باید بیشتر از ویتامین های محلول در چربی جایگزین شوند.

ویتامین C و تمام ویتامین های B محلول در آب هستند .

مواد غذایی ویتامین دار
مواد غذایی ویتامین دار

انواع ویتامین ها

در اینجا انواع مختلف ویتامین ها آورده شده است.

ویتامین A

نامهای شیمیایی: رتینول ، شبکیه و چهار کاروتنوئید از جمله بتاکاروتن .

  • این محلول در چربی است.
  • کمبود ممکن است باعث کوری شب و کراتومالاسی شود ، یک اختلال چشم که منجر به خشک شدن قرنیه می شود.
  • منابع خوب عبارتند از: کبد ، روغن کبد کبد ، هویج ، کلم بروکلی ، سیب زمینی شیرین ، کره ، کلم ، اسفناج ، کدو تنبل ، سبزی کلر ، برخی پنیرها ، تخم مرغ ، زردآلو ، خربزه طالبی و شیر.

ویتامین B

نام شیمیایی: تیامین.

  • این محلول در آب است.
  • کمبود آن ممکن است باعث سندرم بربری و ورنیک-کرزاکوف شود.
  • منابع خوب شامل: مخمر ، گوشت خوک ، غلات ، دانه آفتابگردان ، برنج قهوه ای ، چاودار غلات سبوس دار ، مارچوبه ، کلم ، گل کلم ، سیب زمینی ، پرتقال ، جگر و تخم مرغ است.

ویتامین B2

نام شیمیایی: ریبوفلاوین

  • این محلول در آب است
  • کمبود ممکن است باعث آریبوفلاوینوز شود
  • منابع خوب عبارتند از: مارچوبه ، موز ، خرمالو ، بامیه ، پنیر، کیوی ، شیر ، ماست ، گوشت ، تخم مرغ ، ماهی و لوبیای سبز

ویتامین B3

نامهای شیمیایی: نیاسین ، نیاسینامید

  • این محلول در آب است.
  • کمبود ممکن است با علائم اسهال ، درماتیت و اختلال روانی باعث بروز لوزه شود .
  • منابع خوب شامل: جگر ، قلب ، کلیه ، مرغ ، گوشت گاو ، ماهی (ماهی تن ، ماهی قزل آلا) ، شیر ، تخم مرغ ، آووکادو ، خرما ، گوجه فرنگی ، سبزیجات برگ دار ، کلم بروکلی ، هویج ، سیب زمینی شیرین ، مارچوبه ، آجیل ، سبوس دار ، حبوبات قارچ و مخمر آبجو.

ویتامین ها در چه مواد غذایی موجود است

ویتامین B5

نام شیمیایی: اسید پانتوتنیک

  • این محلول در آب است.
  • کمبود ممکن است باعث پارستزی یا “سوزن و سوزن” شود.
  • منابع خوب عبارتند از: گوشت ، غلات کامل (فرز ممکن است آن را از بین ببرد) ، کلم بروکلی ، آووکادو ، ژله رویال و تخمدان ماهی.

ویتامین B6

نامهای شیمیایی: پیریدوکسین ، پیریدوکسامین ، پیریدوکسال

  • این محلول در آب است.
  • کمبود ممکن است باعث کم خونی ، نوروپاتی محیطی یا آسیب به قسمت هایی از سیستم عصبی به غیر از مغز و نخاع شود.
  • منابع خوب شامل: گوشت ، موز ، سبوس دار ، سبزیجات و آجیل است. وقتی شیر خشک شد ، تقریبا نیمی از B6 خود را از دست می دهد. انجماد و کنسرو نیز می تواند باعث کاهش محتوا شود.

ویتامین B7

نام شیمیایی: بیوتین

  • این محلول در آب است.
  • کمبود ممکن است باعث درماتیت یا انتریت یا التهاب روده شود.
  • منابع خوب شامل: زرده تخم مرغ ، جگر ، برخی سبزیجات است.

بهترین ویتامین ها برای بدن

ویتامین B9

نامهای شیمیایی: اسید فولیک ، اسید فولینین

  • این محلول در آب است.
  • کمبود در دوران بارداری با نقایص هنگام تولد مرتبط است. زنان باردار قبل از بارداری توصیه می شوند اسید فولیک را برای کل سال مکمل کنند .
  • منابع خوب شامل: سبزیجات برگ ، حبوبات ، جگر ، مخمر نانوا ، برخی از محصولات غلات غنی شده و تخمه آفتابگردان است. چندین میوه مانند آبجو دارای مقادیر متوسطی هستند.

ویتامین B12

نامهای شیمیایی: سیانوکوبالامین ، هیدروکسوکوبامین ، متیل کلوبامین

  • این محلول در آب است.
  • کمبود ممکن است باعث کم خونی مگالوبلاستیک شود ، شرایطی که مغز استخوان باعث تولید گلبولهای قرمز غیرمعمول بزرگ ، غیرطبیعی و نابالغ می شود.
  • منابع خوب شامل: ماهی ، صدف ، گوشت ، مرغ ، تخم مرغ ، شیر و فراورده های لبنی ، برخی از غلات غنی شده و محصولات سویا و همچنین مخمر غنی شده غذایی است.

به وگان ها توصیه می شود مکمل های B12 مصرف کنند.

مصرف ویتامین

ویتامین سی C

نام شیمیایی: اسید اسکوربیک

  • این محلول در آب است.
  • کمبود ممکن است باعث کم خونی مگالوبلاستیک شود.
  • منابع خوب عبارتند از: میوه و سبزیجات. آلو Kakadu و میوه camu camu بیشترین میزان ویتامین C را در تمام غذاها دارند. کبد همچنین سطح بالایی دارد. پخت و پز ویتامین C را از بین می برد.

ویتامین دی D

نامهای شیمیایی: Ergocalciferol ، cholecalciferol.

  • این محلول در چربی است.
  • کمبود ممکن است باعث ایجاد راکت و پوکی استخوان یا نرم شدن استخوانها شود.
  • منابع خوب : قرار گرفتن در معرض ماوراء بنفش B (UVB) از طریق نور خورشید یا منابع دیگر باعث تولید ویتامین D در پوست می شود. همچنین در ماهی های چرب ، تخم مرغ ، جگر گاو و قارچ یافت می شود.

ویتامین E

نامهای شیمیایی: توکوفرول ها ، توکوترینول ها

  • این محلول در چربی است.
  • کمبود آن نادر است ، اما ممکن است باعث کم خونی همولیتیک در نوزادان شود. این شرایطی است که سلولهای خونی خیلی زود از بین می روند و از خون خارج می شوند.
  • منابع خوب عبارتند از: میوه کیوی ، بادام ، آووکادو ، تخم مرغ ، شیر ، آجیل ، سبزیجات سبز برگ ، روغنهای گیاهی بدون گرم ، جوانه گندم و غلات کامل.

ویتامین K

نامهای شیمیایی: فیلوکینون ، منوکینون

  • این محلول در چربی است.
  • کمبود ممکن است باعث خونریزی دیاتز ، یک حساسیت غیرمعمول در خونریزی شود.
  • منابع خوب شامل: سبزیجات سبز برگ ، آووکادو ، میوه کیوی است. جعفری حاوی مقدار زیادی ویتامین K است.

خبرنامه پزشکی امروز خبرنامه در دانش بمان خبرنامه روزانه رایگان ما را دریافت کنید

همه روزه از بهترین داستانهای ما با پشتوانه علمی انتظار می رود. به ضربه بزنید و کنجکاوی خود را راضی نگه دارید.ایمیل خود را وارد کنیدثبت نام کن

منابع غذایی

۲۰۱۵-۲۰۲۰ دستورالعمل های رژیمی آمریکا در رژیم غذایی به طور کلی به عنوان بهترین راه برای به دست آوردن مواد مغذی به اندازه کافی برای سلامتی خوب تمرکز می کنند. ویتامین ها ابتدا باید از یک رژیم متعادل و متنوع با میوه و سبزیجات فراوان تهیه شوند.

با این حال ، در برخی موارد ، غذاهای غنی شده و مکمل ها ممکن است مناسب باشند.

یک متخصص بهداشت و درمان ممکن است مکمل های ویتامین را برای افرادی که شرایط خاصی دارند ، در دوران بارداری یا افرادی که رژیم غذایی محدود دارند توصیه کند.

افرادی که مکمل مصرف می کنند باید مراقب باشند که از حداکثر دوز اعلام شده تجاوز نکند ، زیرا ممکن است مشکلات سلامتی ایجاد شود. برخی از داروها می توانند با مکمل های ویتامین نیز تداخل داشته باشند ، بنابراین مهم است که قبل از استفاده از مکمل ها با یک پزشک معالج صحبت کنید.

برچسب ها

زهرا پورنظم

پور‌ نظم هستم تحلیلگر و نویسنده. بیشتر اوقات‌ مشغول مطالعه هستم. عاشق عکاسی ، آشپزی و هنر های بانوان خوشحالم که در جمع بیتاپی ها هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن